Inför workshop i FRITT BRODERI på Stadsmuseet den 15 september 2024

Vi  kommer att utgå från broderierna i utställningen, Punkbroderi – punken väcker känslor, och studera hur brodöserna utformar sina verk. Sedan påbörjar vi ett eget litet broderi.

Uppgifterna nedan visar på några olika sätt att inspireras och lära sig av broderierna i utställningen. Det är inte meningen att vi ska göra allt detta. Fritt broderi innebär ju att man gör som Heléne Forsberg uttrycker i sitt broderi JAG SYR SOM JAG VILL.

Maivor Ströms PUNKTJEJ är utställningens profilbild, en applikation med enkla stygn. Kan du identifiera kråkspark, franska knutar, stjälkstygn, kedjestygn, efterstygn och korsstygn. Kan du sy dem? Vilket vill du lära dig?

Uppgift 1: 
1. Testa något av stygnen i detta verk. Du kan sy på fri hand eller rita upp ett motiv med en spetsig blyertspenna.Tunna linjer är viktigt.
2. Brodera så att alla linjer täcks. Fyll sedan ut med fler stygn i de tomma ytorna.

Eva Fagerholms porträtt PIMME är också en applikation med ett foto som förlaga. Hur har hon löst det? Kläderna, huden, håret, hängslena, bakgrunden? Har du ett foto som du skulle vilja brodera?

Uppgift 2
1. Leta i din telefon efter ett foto som kan inspirera dig till ett broderi. Du kan välja en detalj t ex en form, en färgkombination ett budskap el. dyl.
2. Teckna ett förenklat motiv på ett papper. Klipp ut motivet så att det kan användas som mall. Överför sedan till ditt bakgrundstyg.

Gudrun Eks TRYGGHET ATT VARA TVÅ använder också enkla stygn. Förstygn är mest framträdande. Det finns också andra stygn. Kan du identifiera dem? Granska även materialval och lösa föremål som använts.

Uppgift 3
1. Välj någon yta du vill fylla i ditt motiv. Du kan fylla med tyg (applikation), garn eller stygn. Se hur förstygn och raka stygn används i motivet ovan. Se också hur bottensömmar använts i motivet nedan.
2. Gör en komposition av mindre tygbitar. Sy fast dem med förstygn.

Kajsa Silléns HARDCOREPUNK – SITT INTE OCH GNÄLL visar bottensömmar, en hårtofs i flossastygn samt udda material såsom nät, blixtlås ock säkerhetsnålar.

Uppgift 4
I utställningen finns udda materialval och små föremål som kompletterar stygnen. Har du något sådant du skulle vilja använda? Till exempel en skinnbit, en spets, ett blixtlås.

Britt Bisell har valt ett traditionellt material, räknelinne, för broderiet PUNKSYMBOLER. Lägg också märke till texten, i små diskreta stygn, som mer liknar en skugga i bakgrunden.

Uppgift 5
1. Testa några stygn på en liten bit räknelinne.
2. Sy fast det lilla provet på ditt bakgrundstyg

Klicka på bilden så visas utställningens samtliga broderier.

Uppgift 6:
1. Välj en bild i utställningen som ”talar till dig”.
2. Hittar du någon detalj i den bilden som du vill använda i ditt eget broderi?

Vi vill också tipsa om föreningens stygnskola som presenterar olika stygn för såväl nybörjare som vana brodöser. Se här->

LEK OCH EXPERIMENTERA MED TYGER, STYGN OCH OVÄNTADE MATERIAL.

Broderiträff 11 september – Upphovsrätt

På broderiträffen den 11:e september diskuterades upphovsrätt. Vad gäller om du inspireras av en bild för att sedan brodera den? Det är en fråga som inte är lätt att svara på.

Som lärare arbetade jag lite kring frågan med mina elever och här kommer några länkar till material kring upphovsrätt. (Klicka på länkarna)

CC BY

This license enables reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use. CC BY includes the following elements:

BY: credit must be given to the creator.

 

Stockholmskan – projektbeskrivning

Detta inlägg vänder sig till dig som kommer att delta i höstens temabroderi på Stockholms Stadsmuseum. Texten kommer att uppdateras då vi har ny information.

Höstens tema kallar  vi Stockholmskan och handlar om kvinnoliv i Stockholm. Uppgiften kan tolkas på många olika sätt och det är fritt för var och en att göra sin egen tolkning. Det kan handla om en person som är eller har varit betydelsefull för Stockholm. Det kan också vara en yrkesroll eller ett engagemang inom konst, kultur, vetenskap och samhällsliv. Det kan vara en känd person, men behöver inte vara det. Det kan vara en historisk person eller en nu levande person. Din stockholmska kanske bor eller har bott i staden. I alla händelser har har Stockholm varit betydelsefullt för hennes liv. Hon kan också haft påverkan på människors liv i staden.

Den röda tråden skall alltså vara Kvinnoliv i Stockholm oavsett vilken tolkning du gör i övrigt.

Broderiets mått
Museet önskar att vi håller oss till vissa bestämda mått:
148 x 210 mm (A5)
210 x 210 mm
210 x 297 mm (A4)
297 x 297 mm
420 x 297 mm (A3)
Planera redan från början vilket mått du vill att slutresultatet ska ha.

Montering
Montering och hängning: 
Broderierna kommer även denna gång sättas fast med säkerhetsnålar från baksidan av tyget vilket betyder att det ska vara en mjuk montering. Vill du inte ha nålarna direkt i tyget kan du sätta dit öglor på baksidan av broderiet att fästa nålarna i.

Tider
30 oktober – sista dagen att anmäla verk till utställningen
6 november – inlämning av verk. Anmälan sker med mail via en länk i månadsbrevet för oktober.
4 december – 26 januari utställning.
29 januari 2025 avslutning med Stadsmuseet och hämtning av verk. 

Några tips
Tankar och idéer efter andra visningen av Stockholmskan

Sommarläsning, digitala föreläsningar och vandringar om stockholmskvinnor

https://www.skapandebroderi.se/2024/06/08/lastips-efter-forsta-visningen-av-stockholmskan/

Vernissageinbjudan HÄR->
Utställningskatalog HÄR->
Prislista HÄR->

GLÖM INTE ATT LEKA
Ullabrit Wirtbergs tal på vernissagen HÄR->

LYCKA TILL!

Styrelsen för föreningen Skapande Broderi Stockholm

Om mig Kajsa en brodös och ny admin

Då var det dags för en ny admin på webbplatsen för Skapande broderi. Jag heter Kajsa Silén och har smeknamnet kajsasi när jag bloggar på denna webbplats i broderi.

Broderi har funnits i mitt intresse sedan barnsben och IT-verktyg blev ett stort intresse när jag arbetade som lärare och fick ansvar för IT i skolan. I skolan använde vi bloggen som verktyg med eleverna och vi var med i  Webbstjärnan som är kopplat till Internetstiftelsen. Inom broderi så blev det mest korsstygn när jag var barn och broderi efter färdiga mönster. Eftersom Hälsingland ligger mig varmt om hjärtat blev det mycket kopplat till hantverket från detta landskap.

Under ett antal år arbetade jag på varuhuset PUB´s sybehör och handarbetsavdelning och där var det en dam som broderade fritt de mest fantastiska broderier, men jag vet inte om jag förstod det då? I alla fall, i samband med jobbet på PUB gick jag bl.a. en kurs på Handarbetets vänner i konstsömnad och nyfikenheten började knoppas.

Åren rullade på fort och det blev barn och andra intressen som akvarellmåleri. Jag blev lärare och när pensionen kom efter 20 år som lärare så hittade jag tillbaka till broderiet. Jag gick en kurs på ABF och hittade till gruppen Skapande broderi. Via en medlem kom tipset om en broderikurs vid Västerbergs folkhögskola.  Denna fantastiska skola med inspirerande lärare gav mig en vilja att fortsätta utvecklas inom det fria broderiet.

Där är jag nu och i det fria broderiet målar jag med nål och tråd. Ibland utifrån mitt eget måleri och numera även inom de teman som dyker upp under samarbetet mellan museerna och  Skapande broderi. Broderi inspirerar och lär mig något nytt hela tiden inte bara inom broderi. Jag tycker det är viktigt att våga brodera på sitt sätt för det är det som är att brodera fritt och det är viktigt att få inspiration från andra för det ger utveckling.

Nu har jag fått förmånen att var med och administrera Skapande broderiets hemsida och det ska bli spännande. Innan jag avslutar mitt långa inlägg där ni får veta det mesta om mig så vill jag passa på och säga att jag är väldigt nyfiken på Er andra i gruppen. Det skulle vara trevligt om fler vill berätta om sitt utforskande inom broderiet här i vår webb.

Tillsammans utvecklas vi vidare med hälsningar från kajsasi.

 

Skyddad: Anslagstavla för styrelsen

Detta innehåll är lösenordsskyddat. För att se det, ange ditt lösenord nedan:

Kulturnytt på Sveriges Radio

Idag den 25 juli uppmärksammades vår utställning på Kulturnytt i P1.


Bayeuxstygn eller Dubbel läggsöm

Att kärt barn har många namn är känt även bland stygnen. Bayeux-stygn kallas det förstås efter Bayeux-tapeten, ett nära 70 meter långt broderi som berättar om slaget vid Hastings år 1066. I 73 episoder återfinns 626 människor, 202 hästar, 55 hundar, 37 byggnader och ett femtiotal av vardera båtar och träd.

Det säger sig självt att det för ett så omfattande arbete behövs ett yteffektivt stygn som täcker stora ytor utan att slösa broderigarn. Men om vi är noga med att beskriva vilket stygn det handlar om är nog Dubbel läggsöm det som beskriver stygnet bäst.

Tekniken går att använda med olika sorters garn; ull-, lin-, bomulls- och silkegarner. Det går också att blanda garn, till exempel kan ett lösspunnet silkesgarn hållas på plats av lingarn. Det är ett roligt att sy, inte särskilt svårt heller, men nästan omöjligt att få till snyggt utan sybåge

Långa yttäckande stygn (ensidig plattsöm) hålls nere av nersydda stygn (läggsöm) tvärs över.
I nedre bilden hålls stygnen ner med efterstygn i stället för med läggsöm.
Broderi från 1600-talet (Schweiz) föreställande ett granatäpple. Silke på linnetyg
Broderi från 1700-talet (Italien) lösspunnet silke på siden.
En mer omfattande instruktion finns i denna workshop i pdf-format kallad Bayeux Stitch – Ancient and Modern->

Bayeuxstygn – En kombination av ensidig plattsöm Laid work på engelska och läggsöm, Couching på engelska.
Så här gör man Laid work – RSN StitchBank
Så här gör man Couching – RSN StitchBank
(Lägg också märke till hur man i filmerna fäster tråden.)

Vill du veta mer om Bayextapeten så rekommenderas ett program från Vetandets Värld på SVT-play. Det heter Riddarnas intåg och kan ses HÄR->


Vi har nu presenterat alla stygn från i Adventskalender 2023 och nu tar även stygnskolan sommarledigt. Hur det blir till hösten återstår att se. Klart är i alla fall att en eventuell fortsättning av Stygnskolan kommer att bygga på sådana stygn som medlemmarna efterfrågar.


Som avslutning  på Stygnskolan för denna gång presenteras två brodöser som använder Bayeuxstygnen på sitt eget sätt.  Först ut är Mia Hansson som tagit itu med ett gigantiskt projekt, nämligen att brodera en kopia av Bayeuxtapeten. Man kan följa hennes arbete på Facebook.

Titelbilden på projektets Facebookgrupp. Om du får problem med länken ovan sök då på gruppens namn: Mia’s Bayeux tapestry story.
En av de 202 hästarna och en av de 626 människorna i Mias version
Detalj från Facebook som visar hur de täckande stygnen utformas. Först vågräta långa täta stygn i ensidig plattsöm. Därefter en lång tråd vinkelrätt mot bottenstygnen. Allt hålls allt på plats med små korta stygn, läggsöm.

Den andra personen är Henriette Ousbäck som har utvecklat Bayeuxstygnet på sitt helt egna sätt. Hon syr stygnen glesare och leker med olika färger i de horisontella och vertikala stygnen och åstadkommer oväntade effekter.

Här finns en serie bilder med Bayeuxstygn i modern tappning ->
Henriette presenterar också en serie kallad SVARTA BLOMMOR. Denna bild är en detalj. Bilderna finns HÄR->

Ännu fler Bayeuxstygn finns HÄR->

Vi hoppas du haft glädje av stygnskolan och att du funnit några nya favoriter bland stygnen. Låt nu medeltidens uttrycksfulla broderiteknik inspirera dig.

<~ Förra avsnittet Sista avsnittet för denna gång.

Tankar och idéer efter andra visningen av Stockholmskan

Vi fick ett mail med tankar efter visningen av ”Stockholmskan” på Stadsmuseet. I brevet finns en rad uppslag inför höstens broderitema. Brevet återges i sin helhet.

Hej!
Förutom det som Stadsmuseet själva skriver om utställningen tänkte jag t ex på:

  • Konserverad änka
  • Alla kvinnor och barn (inte bara från Stockholm) som blev i kvar i Stockholm när männen drog ut i krig (samlades i Stockholm innan avfärd). Och de möjligheter som de kvarvarande hade att försörja sig.
  • Vilken situation kvinnor under århundraden har levt i som omyndiga. På 1800-talet var det dock möjligt om kvinnan var ogift och över 25 år att ansöka om myndighet.
  • Häxprocesserna. Drabbade kvinnor (som efter sin död blev frikända!) presenteras individuellt med namn, ålder, ev yrke, familj m m. Kan man göra nåt av det?
  • Barnhuset – där föräldralösa barn fick arbeta från 7 års ålder.
  • Arbetskraftsbrist gör att även kvinnor smugglas in från utlandet för manufaktur-arbete
  • När kvinnor får arbeta tjänar de hälften av vad männen tjänar.
  • Vanära om en kvinna fick barn som ogift. 1870 var hälften av barnen oäkta.
  • Änglamakerskor – kvinnor som själva hade det svårt och som tog hand om andras barn för pengar, men lät dem svälta ihjäl eller t o m tog livet av dem.
  • Folkhemsbygget. Arbetarrörelsen (och nykterhetsrörelsen?) drev på att det blev bättre villkor
  • Pigor och hembiträden under 1900-talet (min mamma var hembiträde innan hon gifte sig)

Svårt att välja ut något. Det är så stora skeenden. Man kan välja att gestalta en yrkesgrupp/social grupp eller en individ.

Hälsningar från en medlem.

Fler av er som deltagit i visning av Stockholmskan kanske vill dela med er av reflektioner, tankar och idéer inför höstens temabroderi. Maila i så fall till webmaster@skapandebroderi.se

Ni som ännu inte varit på visning anmäl er vi länkarna på hemsidans startsida under rubriken Aktuellt i föreningen.

Vävda Pikotstygn

Ett stygn som är både roligt att sy och bjuder på struktur och stor effekt är Vävda Pikotstygn, Woven  Picot Stitch på engelska.

Vävda Pikotstygn uppträder i två varianter som skiljer sig åt genom basens utformning. På engelska kallas de Closed Base Picot Stitch respektive Open Base Picot Stitch.

Man spänner upp ”varptrådar” med hjälp av en knappnål. Sedan ”väver” man uppifrån och ner. Bild och instruktion HÄR->
Detalj från profilbilden till Jubileumsutställning på Nacka konsthall sommaren 2022. Här finns vävda Pikotstygn men också flera av de stygn som presenterats i tidigare inlägg i stygnskolan. Broderat av Ulla-Britt Önnestam.

En av många instruktioner på nätet presenteras av pålitliga Needle and Thread.

Woven Picot – another Embroidery Video Tutorial

Stygnet används ofta i blommotiv. Denna blomma beskrivs hos Feeling Stitchy HÄR->
Här visas exempel på  Closed base Picot Stitch. Bilden finns HÄR->
Ett utmärkt exempel på vävda picotstygn i detaljen från Katarina Björns porträttgalleri till föreningens utställning Stockholmskan hösten 2024.

Pintangle.com beskriver hur man syr de båda varianterna av vävda Pikotstygn:
Closed Base Needlewoven Picot->
Open Base Needlewoven Picot->

Vill du se fler exempel på vävda Picotstygn: Google picture search.->

Använd en tråd som fyller bra när du testar vävda Pikotstygn!

<~ Förra avsnittet Nästa avsnitt ~>

3 broderiaktiviteter i sommar

Vi tipsar om  tre aktiviteter under härliga sommardagar.

1. Utflykt till Stora Tuna kyrka för att se Tunatapeten samt besöka Carl Larssons hem i Sundborn den 17 augusti.
Föreningen fick en inbjudan från Boglösa hembygdsförening att se Tunatapeten samt fortsätta till Sundborn och för en guidad tur i Carl och Karin Larssons hem i Sundborn.  Boglösa hembygdsförening tillsammans med prästen Erika Cyrillus var arrangör till det stora broderiprojekt Södra Trögdtapeten som vi såg i Veckholms kyrka under hösten 2023. Vid vårt besök samtalade vi om en resa för att se Tunatapeten. Vi hade även ett besök från Södra Trögdprojekts deltagare på en broderiträff på Etnografiska museet.

Läs inbjudan HÄR-> Utflykt med hembygdsföreningen 2024
OBS! Anmälan senast den 10 juli

Kyrkvärdar framför tapeten i Stora Tuna kyrka.

Mycket att läsa om Karin och Carl Larsons hem HÄR->

2. Världsbroderidagen firas även i år i Rålambshovsparken den 30 juli
Stockholms läns hemslöjdsföreningar är initiativtagare.
Mer information HÄR->

OM du inte kan delta i Rålambshovsparken kanske du vill ordna ett eget arrangemang där du befinner dig eller bara sitta och brodera på en offentlig plats. Det finns en vimpel för att uppmärksamma ditt initiativ. Se HÄR->

3. Ta en tur till Sala för att se broderiet JONA BOK.
Förutom att vara initiativtagare till Södra Trögdprojektet har Erika Cyrillus genomfört ett eget stort broderiprojekt. Jona Bok är Bibelns kostaderna bok och Erika har tolkat den mening för mening i 61 broderier som vart och ett skiljer sig åt i fråga om teknik och material. Utställningen visas i Norrby kyrka i Sala under tiden 5-16 augusti. Vernissage den 5:te kl 13 då Erika berättar om projektet.
Norrby kyrkas webbplats HÄR->

Från Enköpingsposten: ”Prästen Erika Cyrillus fastnade för den korta men händelserika Jona Bok i Bibeln. Hon bestämde sig för att brodera berättelsen och i hittills fem år har hon jobbat med att bildsätta verserna i boken.”

Läs mer om utställningen på Textila Inslag HÄR->