Växtfärgningsrabatt

Om du är intresserad av växtfärgning och av att odla växter för det, så ska du skynda dig till Bergianska trädgården och se trädgårdsmästare Kaili Maides miniutställning med färgväxter och växtfärgningsprover vid Gamla orangeriet.
image

Jag och ett 40-tal intresserade var på hennes visning kvällen den 18 augusti. Solen strålade och Kaili berättade i 1,5 timme om växterna och sina färgexperiment. Hittills har det blivit över 400 färgprover och du kan se några av dessa vid planteringarna. I rabatterna finns bl.a. vejde och färgpilört, som ger blå färg såsom indigo gör. Färgpilörten kommer från Kina, men går att odla i Sverige. Den är ettårig.

Kaili har många ledord – återbruk, miljövänligt, resurssnålt. Du ska inte bli förvånad över att rabatterna innehåller ogräs – våtarv (nate). Kaili experimenterar med att använda nate som betmedel i stället för alun. Naten innehåller aluminium och har använts av samer till att beta ull.
image
Ett tips är att färga garn i en kastrull på komposthögen som alstrar tillräckligt med värme. Du kan också lägga växter direkt på ett tyg, lägga ett papper eller annat tyg över och slå med en hammare på växterna. Det kallas hapa zome. Denna typ av växtfärgning håller inte länge, men är vacker i sin förgänglighet.

image
Kaili köpte en vit ullkofta på Myrorna och virade in den tillsammans med blommor bl.a. stockrosor. Därefter gjorde hon reservage och färgade övrigt blått (eller om det var tvärtom). Hur som, se så vacker koftan är!

image
Vill du veta mer? 
Litteraturtips
Harvesting color av Rebecca Burgess
Naturlig färgning Lina av Sofia Lundin
ECO Colour botanical dyes for beautiful textiles av India Flint
Hemsidor
Textila inslag (Elisabet Jansson)
https://textilainslag.wordpress.com/category/vaxtfargning/
India Flint
http://www.indiaflint.com/
Kurs
Naturlig textilfärgning
Sätergläntan 6-8 november 2015
Kursledare är Lina Sofia Lundin

Text och bild: Gun Lindström

image

Skapande broderi årsmöte med gerillaslöjd

Den 14 mars 2015 hölls årsmöte på ABF, Sveavägen 41

image
Efter årsmötesförhandlingarna berättade Frida Arnqvist Engström om Gerillaslöjd och sitt arbete med boken (som finns att köpa på plats).

image

Det visades en utställning av de monterade träden som utlottades vid höstmötet. Andra inslag var utställning av egna broderier och krämarbord.

 

Skapa bakgrunder och effekter till ditt broderi

Den 18 april 2015 hölls en kurs om att skapa bakgrunder och effekter under Gingen Klangs ledning.

image

Bilden visar broderi från Harriet Ousbäcks kurs på Kreta sommaren 2014

Kursbeskrivning: Med vlisofix, färg och fantasi skapar vi bakgrunder som förhöjer intrycket av ett broderi. Vi arbetar med olika metoder. Vi använder vlisofix, där färger, tyll, garntrassel, tygspill med mera och skapar oväntade och överraskande resultat.

Kursledaren har en gedigen textil utbildning (Nyckelvikskolans allmänna konstlinje och vävning på HV-ateljé hos Edna Martin) samt har jobbat inom Tekoindustrin. Hon har också startat och drivit silkscreen-verkstad genom Vuxenskolan, arbetat som arbetsterapeut samt genom gått HV skola konstsömnad fyra år.

Broderi med indisk inspiration

13 juni – 30 augusti 2015

image

Konsthallen i Diselverkstaden planerar utställningen Heliga Cirklar och tusen trådar i sommar.

Folkligt, fantasifullt, färgsprakande. Ett möte mellan kvinnlig skaparglädje och mönsterkonst i Indien och Sverige

Utställningens tema utgå från den indiska konstformen Kolam. Utställningen vill sätta kolam-mönster i ett svenskt perspektiv och visa kopplingen till svensk textilkonst som broderi, stickat, virkat och vävt. Ett samarbete mellan Kärsti Stiege, Konsthallen Diselverkstaden och Slöjd Stockholm

Därför tänkte vi, under denna termins broderiträffar i Slöjdrummet hos Slöjd Stockholm, jobba med blocktryck och göra egna ”indiska” broderier. Lill och Asta kan tekniken och hjälper gärna till.

Läs mer om utställningen och Kolam här.

”Mossa och mylla”

16 glada förväntansfulla brodöser samlades på ABF den 24-25 november 2014 för att under Henriette Ousbäcks handledning skapa på ett nytt sätt som hon arbetat fram. Det rynkade underlaget med sina dalar och åsar är förutsättningen.

Så här gör man:
1) Spänn ett bottentyg på en ram ca 25 x 25 cm. Rita en ruta 14 x 14 cm på ramen.

2) Tag ett mönstrat tygstycke 20 x 20 cm. Sy tråckel/rynktrådar först på ena leden sen åt andra. Var försiktig och sy inte igenom stygnen, rynktrådarna ska sedan dras åt.

image

3) Drag åt rynktrådarna i kanterna och fäst hörnen med knappnålar i den uppritade rutan. Fäst tygstycket med tråckelstygn i den uppritade rutan.

image

4) Drag i rynktrådarna och forma dalar och åsar. Arbeta in rynktrådarnas ändar på tyget. Fortsätt arbeta in trassel, ull och brodera och dölj så mycket ni vill av bottentyget. (På en del av Henriettes arbeten kunde man knappt skymta tyget under).

image

5) Så här blev mitt arbete efter två dagars intensivt arbete – och än finns mycket kvar att göra…

image

Här är vi alla med Henriette sittande t.v.

image

Stort tack till Henriette Ousbäck, till Inger Larnemark (i grönt i mitten) som tog initiativ till kursen och till ABF som lånade ut lokalen. Vi håller tummarna för att Henriette kommer tillbaka nästa år med ny kurs! /Marianne Enge Swartz

(Denna post är kopierad från den gamla hemsidan)

 


Kommentar 1,  våren 2016: Henriette höll senare en fortsättningskurs och hon har själv skrivit om den på sin blogg FIBERTIGER. Hösten 2016 återkommer Henriette som kursledare med en ny kurs som är fristående och du behöver alltså inte ha gått Mossa och Mylla-kurserna för att delta.

Kommentar 2, augusti 2016:  Ytterligare bilder på Mossa och Myllatekniken finns på Henriettes hemsida HÄR: https://henrietteousback.com/2016/04/11/efter-tva-intensiva-dagar-after-two-intense-days/

Påsöm ett folkligt yllebroderi från Dalarna

Den 14 februari 2015 hölls en kurs i Påsöm med Anna-Karin Stömne som ledare.

image
Broderi från Hemslöjdens samlingar

I Dala-Floda syr man yllebroderier i många färger och olika stygn, vanligt med blommor och bladslingor som mönster och förekommer ursprungligen på delar av Dalaflodadräkten. Man använder stygn som plattstygn, schattersöm, klyvstygn, stjälkstygn med mera.

Anna-Karin Stömne är textillärare från Björbo med rötterna i Älvdalen. Hon började 1974 arbeta i Dala-Floda och Mockfjärd och blev intresserad av påsöm. Påsöm väckte nya utmaningar och fördjupningar så det blev fler kurser i påsöm. Och sedan har det bara fortsatt….

”Ledtrådar – Skapande Broderi möter världens skattkammare”

image

image
Svart på vitt Ami Sandström

Skapande Broderi Stockholm inbjöds av Etnografiska museet att brodera med inspiration från utställningen ”Magasinet – En skattkammare” – 6000 föremål från olika tider och världsdelar, som museet tagit fram ur sina lager. Medlemmarna i Skapande Broderi Stockholm har fått inspireras av dessa för att göra textila verk. Det blev 48 stycken.

Utställningen Ledtrådar är ett led i museets arbete att sammanföra människor med sin samlingar och låta föremålen omtolkas och inspirera.

Medlemmar i Skapande Broderi Stockholm har studerat samlingarna i utställningen Magasinet under ledning av Giuliana Gabbanelli, museets verkstadspedagog.

Vernissagen den 30 november 2014 blev mycket välbesökt. Museet bjöd på hett vin med kryddor och pepparkakor.

Utställningen pågick till 11 januari 2015

HÄR presenteras utställningen MAGASINET->

imageimageimage image

En resa till Hedvig Ulfsparres textilsamling

På länsmuseét i Gävle finns en fantastisk utställning som heter ”Smaken och kapitalet”. Det är ett axplock ur den stora textilsamling som var Hedvig Ulfsparres livsverk.

Hennes samlande blev möjlig då hon kom till Hofors bruk och blev husfru åt Per Eriksson. Han hade pengarna/kapitalet och hon hade den goda smaken. Utställningen kan ses som ett skyltfönster för Hedvig Ulfsparres passion kring hemslöjdstextilier. Det är en inspirerande och vacker utställning som är väl värd att besöka. Utställningen ger också en god inblick i hemslöjdsrörelsens framväxt under 1900-talet. Hedvig Ulfsparre tyckte om korsstygnsväskor och det finns ca 50 st i samlingarna, många har hon burit själv. Hon kunde ha flera på armen samtidigt.

Ta tåget till Gävle och besök samlingarna, gratis inträde, det kommer du inte att ångra.

Vi som gjorde denna resa var yllebroderi gruppen på Södergården.

Text : Lena Andersson


Kommentar:
Denna post är kopierad från föreningens gamla hemsida och kommentar en uppdaterad den 21-10-26. Bild nedan från Länsmuseets webbplats.

Utställningen ”Smaken och kapitalet” är en fast utställning och visas fortfarande på Länsmuséet i Gävle.

Läs mer om Hedvig Ulfsparres textilsamling på Länsmuseet i Gävle, HÄR->.

Helsingfors – en reseskildring

Garn-grismunkar-finsk tango med röda kavajmannen-piroger med äggsmör och ännu mera garn….

11 skapande brodöser gjorde vår första gemensamma broderiresa 1-3 mars.

Premiärturen gick till Helsingfors som tog emot oss med strålande sol och gnistrande snö – det var minus elva grader. Det hindrade inte de härdade ståndspersonerna på Salutorget att bjuda ut vackert konsthantverk. Redan här fingrades det på handgjorda bronssmycken och inköptes garnsatser till ljuvliga mönsterstickade vantar.

Vi promenerade upp längs Esplanaden vek av till Senatstorget där vi besökte en charmig liten Galleria inrymd i ett sekelskifteshus med fina butiker och en tillfällig hantverksmarknad i den öppna Ljusgården. Så mycket vackra garner i kvalitéer som är svåra att hitta i Stockholm och i underbara färger.

Efter att ha botaniserat och shoppat bland allt vackert promenerade vi upp till Designmuséet och utställningen av nutida japansk ”Fibert Art” som ju var vårt huvudmål för resan. Vi fick en suverän visning av en otroligt spännande och innehållsrik exposé av hur olika textila tekniker kan användas i stora, skulpturala former och i monumentala former. Här blandade urgamla japanska hantverkskunskaper med modern konceptkonst -resultat var både imponerande och inspirerande….

Vi såg också en spännande modeutställning av märket ”Ivana Helsinki” i muséets källare, med kollektioner från hela 2000-talet. Spännande tygtryck på bomull –en alldeles egen modevision som uppmärksammats internationellt.
Efter välbehövlig fika i muséets café och en titt i shopen började ett intensivt handlande. De flesta frossade i den jättelika( 3 stora fullproppade rum) garnaffären ”Menita” som låg mittemot muséet. Ett otroligt urval , svårt att välja; själv handlade jag 7 meter tovade ”tarmar” i ull för att ha som bas för broderade smycken. Ett fynd för 9 kr/meter.

Några av oss fastnade på Akademiska bokhandeln som låg mitt emot Stockmans där utbudet av handarbets –och hantverkstidningar var överväldigande; för att inte tala om avdelningen för textilböcker dvs ett bokpalats i fyra våningar. Rekommenderas varmt. Några av oss fikade på anrika Fazers en upplevelse av kafékultur från förr i tiden.

Till slut tog vi spårvagnen ner till hamnen och båten där en härlig middagsbuffé väntade oss. Efter att vi njutit av god mat och gott vin samlades vi i ett konferensrum för att skapa tillsammans.

Gunilla och Åsa visade oss nålbindning, andra broderade på medhavda projekt eller satt och stickade. En trevlig kväll med med mycket skratt och nya kontakter som slutade i en del gungeligung och som övergick i storm.

Men vi kom helbrägda iland med mycket garn och roliga minnen, nya vänner och brinnande lust att göra om äventyret, trots stormen.

Önskemål om att nästa resa går till Tallinn i augusti och Helsingfors i sept för att besöka Hantverksamässan ” Käden taito” som på svenska betyder ” Handens skicklighet”. Bara namnet är ju lockande.

Vid pennan Lill Kinnegård foto: Gunilla Bauer

(Posten kopierad från föreningens gamla hemsida)

Designmuseet i Helsingfors 
Menita – på finska