Mari-Ann Levin Pölde föreläser

På Medelmsmötet den 15 oktober berättar Mari-Ann Levin Pölde om sina broderier. Mari-Ann är medlem i vår förening och hon är känd för oss genom den kurs i fritt broderi hon höll i våras. Vi var också många från föreningen som besökte utställningen ”Traces of Life” i Falun sommaren 2015 där Mari-Ann var representerad med flera verk.

image

Mari-Ann är medlem i gruppen Textil 13 och hon presenteras på gruppens medlemssida HÄR->.

Från ”Traces of Life” minns jag särskilt hennes verk Tvångströja.

image

Glöm inte att anmäla dig till medlemsmötet till Eva Sylwander. Kontaktuppgifter på Startstdan.

Kärl och skulpturer 3-D former i textil

Den 10-11 september 2016 hölls en inspirerande kurs av Henriette Ousbäck med 14 ivriga och engagerade deltagare. Kursens tema var kärl och textila skulpturer. På två dagar kan man bara snudda vid detta stora ämne, men vi fick bekanta oss med användbara tekniker och material. Nu gäller det att med fantasins hjälp omsätta det vi lärt.

Henriett kom med en hel koffert full med inspiration. Hon presenterade den ena formen efter den andra.
image
image
image
image

Sedan packades materialet upp. Det var varken tyger eller trådar. Vi förstod att nu gäller det att tänka i nya banor.

Ur Henrietter kassar kom fiberduk av den typ man ser ligga över trädgårdslanden på vårarna, både vit och svart, papperssnören, jutesnören och grova garner i olika material. Detta skulle användas tillsammans med medhavd Softbinder, ståltråd och avbitartång.

Softbinder skapade lite problem. Vi förstod inte riktigt vad det handlade om på förhand och frågade i trädgårdsbutiken, vars personal inte heller förstod. Vi kom därför till kursen med olika typer av material att binda upp växter med men tillräckligt många hade hittat den äkta varan och delade med sig till oss andra. Så här ser den ut när den används i trädgården.

image

Vår första uppgift blev att klä Softbinder med papperssnöre och sedan linda det med ett tunnare snöre i avvikande färg. Sedan formades skulpturer, först en bottenplatta, därefter fri fantasi. Henriette har fångat de flesta av våra skulpturerna på sin blogg HÄR->.

image

Softbinder var ett trevligt material att jobba med, enkelt att klä och enkelt att forma. Det kan säkert användas på många olika sätt; kläs och dekoreras med många olika material. Under kursen begränsade vi oss till svart/vitt. Jag ska köpa massor med Softbinder. Det här var roligt.

Nästa uppgift var att klippa remsor av fiberduk och tvinna samman dem med pappers- eller jutesnören. Resultatet blev ett stadigt snöre som användes för att formade en skål. Våra egentillverkade snören  sammanfogades med olika metoder. Vi fick några förslag och testade oss fram. Själv sydde jag med svart sytråd, med samma typ av zig-zag jag använder för att fålla en kjol. Andra lindade grov tråd eller tunnare papperssnören i ”åttor” runt två varv av materialet. Vissa testade med langett. Vi fick tipset att googla på korgflätning för att få fler tips om hur man skulle kunna bygga sin skål.

Skålarna kan därefter fyllas med något vackert; strandfynd, tyll, fjädrar mm.

image

Andra dagens började med att vi tillverkade ”piggar”. Dessa var enkla att göra. En kvadratisk bit fiberduk nöps ihop på mitten. Sedan virades snören runt. Enkelt och effektfullt.

image

Under eftermiddagen den andra kursdagen stod valet mellan att laborera med fiberduken enligt Mossa-Mylla metoden, som Henriette presenterat under tidigare kurser, eller bygga en konstruktion i ståltråd, som sedan kläddes in med fiberduk. De flesta av oss valde ståltrådskonstruktionen. Detta var ett pilligt och tidsödande moment där varje liten delfigur i konstruktionen skulle kläs in var för sig. Det gäller att spänna fiberduken väl och sy fast den runt ståltrådskonstruktionen med små langettstygn eller kaststygn, tätt. Många bilder finns på Henrietts blogg, både hennes egna inspiratonsexempel och resultat från kursarbetena. HÄR->

image

image

Till sist ett par boktips för den som vill gå vidare:

image image

Tack Henriette för en fantastisk kurs och för rapporterna på din blogg.

Tack alla kursdeltagare för allt ni delat med er.

Tack Christina Sandberg för bilderna från kursen.

Broderiträffen den 6/9

Igår hade vi den första öppna broderiträffen. 23 personer dök upp. Några var redan igång med nya broderier på östasiatiskt tema. Andra funderar på vilket objekt eller företeelse som ska bli avstamp för nya verk. Museet har öppet till kl 20 på tisdagar så vi har gott om tid att strosa runt bland montrarna.

Det finns mer att uppleva på museet. Varför inte besöka Asiefestivalen på lördag.

image

Det blir en ny broderiträff på tisdag. Vi ses!

 

Rotation – Lera möter stygn 17/9 – 5/10

Lena Lundgren, som om är både keramiker och brodös, och hållit ett par uppskattade kurser i föreningens regi, kommer att ställa ut sina verk på Galleri Fiskhuset i Nyköpnig. Vernissage den 17 september. Dagen efter håller Lena en kurs på Galleriet.

image
Inbjudan

Sista anmälningsdagen till kursen är den 9 september. Anmälan görs till galleriet. Mer information om kursen finns HÄR->

En närmare presentation av Lena finns på hennes hemsida HÄR->
Information om  Gallerie Fiskhuset hittar du HÄR->

VÄLKOMNA!

Anmäl dig till höstens kurser

Höstens kurser börjar fyllas. Det är dags att anmäla sig för att försäkra sig om en plats. Anmälan görs till ABF via telefon eller på ABF:s webbsida. Du vet väl att du som medlem i Skapande broderi får 200 kr rabatt på kursavgiften.

Under hösten erbjuds följande kurser:

10 – 11 september: Att manipulera tyg – i tre dimensioner med Henriette Ousbäck.
Vi manipulerar och bearbetar tyg för att bygga upp tredimensionella former. Därefter fortsätter vi att pynta, smycka och dekorera med nål, tråd och stygn, undersöker, experimenter och prövar form- och färgidéer.

Datum: 1 oktober: Brodera med mera med Asta Levinson-Persson
Tyvek – angelina – vlisofix – vliseline – linne och lite grovt bomullstyg blir inspirationskälla till den textila broderande utflykten vi gör tillsammans under en dag.

19 november: Screentryck och broderi med Ann-Marie Alskog. 
Vi trycker mönster med thermoscreenramar (screentryck) på egna tyger, som vi sedan broderar på. Vi använder thermoscreenramar med färdiga motiv. Ram med eget motiv kan beställas, för den som önskar.

3 december: Applikation och broderi i lekfull kombination med Anneliese Frenssen.
På olika målade eller tryckta tyger i bomull, ull eller siden gör vi applikationer och broderar fritt.

Mer information om kurserna och länkar till anmälningsformulär HÄR->

Snart är den kreativa hösten här

Höst. Nystart. Ny kunskap och ny inspiration. Nu startat broderiträffarna igen, men också nya kurser. Den första handlar om tredimensionellt broderi.

Broderiträffar
Vi möts på ett nytt museum och låter oss inspireras till intressanta broderier med östasiatisk inspiration. Glöm inte att anmäla Dig till visningen av Östasiatiska museet den 30 augusti kl 14 eller kl 17. Maila vår sekreterare Christina Wallskog.

Höstens första kurs
Hösten erbjuder också ett intressant kursprogram. Missa inte kursen med Henriette Ousbäck den 10 – 11 september. Kursen handlar om att vidareutveckla sitt broderande, bland annat genom att manipulera bakgrundstyger i tre dimensioner.

Henriette har tidigare hållit två uppskattade kurser hos oss. Den första om Mossa-myllatekniken, inspirerad av natur och skog beskrivs HÄR.
image

Den andra var en fortsättningskurs. I en fyllig och rikt illustrerad artikel beskriver Henriette själv processen under kursen på sin blogg FIBERTIGER. Du hittar artikeln HÄR.

image (Bild lånad från artikeln)

Nu väntar vi med spänning på vart nästa kurs leder oss. Det finns några platser kvar och du behöver inte ha deltagit i tidigare kurser för att kunna vara med nu. Välkommen med din anmälan!

Kursbeskrivning och länk till anmälningsformuläret hos ABF ->

Ange i anmälan om du är medlem i föreningen Skapande broderi. Det ger 200 kr rabatt på kursavgiften.

 

 

Bilder från utställningen på Medeltidsmuseet

Den 16 – 20 augusti 2016 visade föreningen resultatet från broderiträffarna kring vårens tema, Medeltiden. Det blev en välbesökt och uppskattad utställning, som visades under Stockholms kulturfestival, i Medeltidsmuseets hantverksrum. Nu finns bilder på samtliga verk i broderigalleriet.

image

Vi visade 49 verk av sammanlagt 23 utställare. Utställarna var allt från erfarna brodöser och konstnärer till nybörjare. Verken visar att vi i gruppen lyfter varandra från utställning till utställning och att vi lär mycket av varandra. Detta var föreningens fjärde utställning.

Föreningens medlemmar fanns på plats för att berätta om föreningen, visa egna pågående arbeten och instruera besökare som ville prova på.image

Alla verk visas HÄR ->

Barnets trygghet angår oss alla

Utställningen i Åbo från föregående inlägg visade många bilder från livets och samhällets mörka sidor. Här kommer ytterligare ett verk  från utställningen.

Heli Saarne ”hemmets hemligheter”image

(Detaljer)imageimageimage

Inlägget om Åboresan med många fler bilder finns HÄR->

Foto: Heli Saarne

Resa och utställning: Åbo

image
Mycket tidigt, måndag morgon den 29/5 gled vi in i Åbos hamn. Där togs vi emot av Riita Liede, en av organisatörerna av utställningen. Solen sken och det tycktes bli en mycket varm dag.

Vi gick längs Auroå och Riita beskrev de olika statyerna som vi passerade. Målet var Riitas bostad in mot centrum. Hon hade gjort om en gammal affär till bostad på ett mycket charmigt sätt. Där bjöds vi på en välbehövlig och god frukost medan vi umgicks och fick höra planerna för dagen. Vi var tre som skulle få sova där.

Så var det dags för vår första punkt på agendan: Medeltidsmuseet. Där fick vi en pedagogisk inblick i Åbos tillblivelse från 1200-talet. Samma museum var också Åbos konstmuseum.

Nästa punkt var ett besök på ett galleri där en av de finska brodösernas hade sin sista utställningsdag. Hon hade stora väggtäckande motiv från skogen med mycket skägglav och stort djup. Tekniken var acryl. Vackert. Nu var det dags för en långlunch och därefter fri lek tills det var dags för vernissagen.

Kl 16 gick vi till Kulturcentret som tidigare varit en fabrik men som nu hade en dansscen och en teaterscen. Våra broderier var utställda i en ganska stor foajé med en bar. Tyvärr gjorde inte lokalen våra verk rättvisa på grund av brist på ljus. Vi saknade också information om temat och namn till verken.

På kajen samlades vi alla för att skåla för vårt samarbete i champagne. Vi svenskar var 9 och våra värdar var 5. Vi diskuterade hur vårt framtida samarbete skulle kunna se ut.
Tanken att göra något kring vårt gemensamma innanhav var lockande. Vi tänker oss att om vi kan få ihop ett samarbete med våra båda Sjöhistoriska museum skulle det kanske bli lätt att söka pengar för ett angeläget projekt med Östersjön som tema.

Efter vårt besök på Kulturcentret och våra långa promenader i en otrolig hetta pustade vi ut över en pizza och en stor öl medan vi lyssnade på ett finskt dansband som spelade en och annan smäktande tango och studerade de par som gestaltade det finska tangovemodet i sin pardans. Alldeles slut somnade vi som stockar eller kanske som finska pinnar.

Vi 4 som var kvar nästa dag blev guidade till stadens nya bibliotek som var sammanbyggt med det gamla och sedan ett besök på en utställning som vi hade i Malmö 1913. Baltiska speglingar hette den och där kunde vi se många av våra baltiska kända konstnärer. Där kunde vi inte klaga på ljuset inte.

Sammanfattningsvis får vi säga att vi blev mottagna på ett mycket generöst och trevligt sätt och vi guidades runt i ett vackert Åbo som bjöd på sol och fågelkvitter.

Bakom tangenterna: Elisabeth Lundqvist

Här följer bilder på verken som ställdes ut.

Kati Helin ”Alltså. Koltrasten sjunger också på våren”
image

Tiina Vainio ”Andra hjärnan” image
Arja Pasila ”Kärlek, smärtor eller broderi”image
Ulla Halkola ”Vad fan?
image

Carin Nordlund ”Passion”
image
Elisabeth Lundqvist ”Mänskliga korridorer”
image
Lill Kinnegård ”Kvinnoförtryckets svarta låda”
image
Anne-Liese Frenssen ”NEJ till trafficking, övergrepp och incest”
image

Lill Kinnegård ”Vinterniquab”image

Leena Lyysaari ”Madame Alzheimer”image

Eva Douhan Lundkvist ”Rädslans boning” och ”Sorgearbeteimage

Synnöve Falk ”Hon är död”image

Ingela Gréau ”Ensam kvar”image

Gunilla Bauer ”Mitt ibland oss”image

Asta Levinson Persson ”Offren offras” (detalj)image

Asta Levinson Persson ”Offren offras”image

Foto: Ingela Gréau

Fritt broderi på symaskin, 21 maj 2016

Tänk att symaskinen kan bli ett kreativt hjälpmedel för en brodös. Trix och knep flödade under terminens sista kursdag. Ämnet var maskinbroderi. Kursen hölls på Ytterbyskolan i Täby, den 21 maj, under Gun Aschans säkra ledning.

Vi kom till ett dukat bord med tyger, trådar och band, inspirationsbilder och litteratur.

Gun inledde med en presentation av dagens tema; färgstarka Mexiko. Några av oss tog fasta på det färgstarka, andra fastnade för någon av bilderna eller jobbade vidare med en idé vi hade i huvudet sedan tidigare.

Därefter presenterades några tekniker för maskinbroderi.

Lurvsöm: Sys med tråckelpressarfoten till Bernina. Tyvärr finns den inte till Janomes maskiner. Vi uppmanades att se över våra pressarfötter och fundera över alternativa användningsområden.

image

Pricksöm: Att laborera med trådspänningen kan ge intressanta effekter. Genom att ha en lös spänning på undertråden och en hårdare spänd övertråd kommer undertråden att dras upp på rätsidan. Med en avvikande färg på undertråden och övertråd i tygets färg uppstår prickar, som kan varieras på många olika sätt.

image

Läggsöm: Åter igen användes en ny pressarfot, den med ett litet hål på framsidan. En grövre lintråd genom hålet följer alla rörelser med nålen. Tät zig-zag ger en distinkt och tydlig kontursöm.

image

Standardsömmar raksöm och zig-zag: Dessa sömmar behöver ingen närmare presentation.  De används bl a som fyllad för olika ytor men också till linjer och konturer, fästa applikationer mm. Ja, ni vet – till det mesta.

Sedan var det dags att ställa in symaskinen för broderi.
1. Först monterades broderipressarfoten med ett hål eller öppen tå,  så att man kan se när nålen arbetar. Denna fot kallas ibland för stoppfot.
2. Tygmatartänderna sänktes så att tygmatningen kopplades bort. (Gäller inte läggsömmen/kontursömmen)
3. Stygnlängden, sattes till 0.
4. Trådspänningen kan ändras redan nu eller också laborerar man med den senare, beroende på önskad effekt.

Nu har många viktiga funktioner hos maskinen kopplats bort och man styr själv hastighet, stygnlängd och riktning. Nästa steg blir att prova och öva. Man syr långsamt till en början och rör tyget i lugna rörelser under nålen. De första stygnen blir kanske inte så snygga, men ganska snart hittade vi vår egen rytm. Oväntade effekter kan användas vid senare tillfällen.

image image

Ytterligare en viktig aspekt: Man behöver ett stadigt bottentyg, som inte dras ihop av sömmarna. Det ska ge stadga till arbetet. Under dagens övningar användes kraftig, tät och styv smärting. Den behöver inte synas i det färdiga arbetet.

image

På bottentyget kan man rita motiv, stödlinjer, tråckla eller nåla fast andra tyger, band, lösa trådar, spets, tyll mm. Egentligen kan man använda vad som helst som kan sys fast med en symaskin.

image

Sedan blev det intensivt arbete dagen lång.

image image image

Kursen avslutades med en genomgång av dagens arbeten. Här visade Gun tydligt prov på sin pedagogiska förmåga, genom att sammanfatta allt som hänt under dagen. Hon lyfte fram frågeställningar och problem som dykt upp och som vi själva glömt för länge sedan. Vi fick ta del av varandras undringar och lösningar vilket gav många nya aspekter och tankar.

image

image

image

image

image

Vi hade också stor hjälp av skolans textillärare, Barbro Hassan-Reza, som  förberett byte av pressarfötter, spolat undertråd och hjälpt till på olika sätt med symaskinerna.

Denna gång stod ABF Norra Storstockholm för arrangemanget.

TACK till Gun och Barbro för en givande kursdag!