Märta Måås Fjetterström på slottet

Hon såg sin design som musik . Hennes skisser kan ses som noter. Väverskor liksom musiker tolkar noterna på sitt eget sätt. Därför produceras mattor av Märtas kompositioner även idag.

Föreningen medlemmar besökta slottet för en guidad visning av utställningen om Märta Måås Fjetterströms verk. Utställningen visade endas Märtas kompositioner och inte sådant som tillkommit efter hennes död 1941. Nya tolkningar av Märtas verk visades också. Många mattor kom från privata ägare och ett 10-tal från kungahuset.

22 förväntansfulla medlemmar väntar i Rikssalen på att visningen ska börja. I bakgrunden Silvertronen. (Denna sal användes för riksdagen under ståndsriksdagen.)
Vita Spetsporten – ett praktverk. Nyvävd matta, ett välkänt populärt MMF-verk uppvävt i många versioner och storlekar. Denna matta är ännu inte levererat till beställaren. Den är mer 40 kvadratmeter stor och ligger under Silvertronen. Det är det första man möter då man stiger in i Rikssalen.
Vår guide, med kraftfull stämma och stor berättarglädje lotsade han oss genom utställningen.
Svarta Trädgårdsmattan. Inspirerad av Märtas barndomshem, prästgården i Vadstena, omgivet av stora ekar. En populär komposition som vävts upp i flera versioner. Finns idag på Handelsbankens direktionsrum och i Högsta domstolen.
Detaljer av Höga Visan och Ordspråksmattan (t v).
Gustav den VI Adolf inredde det sk ”vardagsrummet” på Ulriksdals slott i tidsenlig Art Deco-stil med möbler av Carl Malmsten och matta av Märta Måås-Fjetterström.
Staffan Stalledräng: För denna väv fick hon sparken. Hemslöjden ville ha skånska motiv men hon gjorde en egen modern komposition. Motgången ledde så småningom till en egen verkstad och beställningar från kapitalstarka privatpersoner och företag.
Svenska Amerikalinjen beställde 37 meter av den vackra kompositionen Ängarna.
Rutig blå halvflossa och Joakim beställdes av kungahuset
Joakim vävdes till Stockholmsutställningen 1930 och visades senare på den Internationella scenen. 1937 beställdes den av prinsessan Sibylla till Haga slott.

Det finns mycket mer att se på utställningen av framgångssagan. Märta Måås-Fjätterström har till och med beskrivits som Nordens Picasso. Utställningen pågår till den 19 april 2020. Läs mer på Kungliga slottets hemsida ->

Möte med Henriette Ousbäcks bildvärld

Till föreningens verksamhetsmöte, som hålls varje oktober, bjuder vi in intressanta och inspirerande föredragshållare. Det var ett sextiotal medlemmar som, förutom de sedvanliga mötesförhandlingarna, lyssnade till textilkonstnären Henriette Ousbäcks föreläsning Se genom nålens öga.

Inte oväntat började Henriettes berättelse i den tyska barndomens sagovärld. Det första broderiet visade de förskrämda ansiktena av de barn som tagits av Kornhäxan. I Tyskland, som i de flesta länder, skrämde man tidigare barnen med onda sagoväsen, allt för att hålla dem borta från det som var farligt eller värdefullt. I Sverige skrämdes barnen bland annat med Brunnsgubben för att hålla dem borta från den farliga brunnen. Att ha barnen springande i växande gröda ville man ju inte, så genom att skrämma dem med att de kunde tas tillfånga av Kornhäxan höll man dem borta från åkrarna.

Att Henriettes föreläsning tog avstamp i det mytiska och mystiska förstår man när hon visade sina broderier. Berättelser, sagor och poesi är det som sätter igång hennes fantasi och skapar de bilder som är hennes konst. I de allra flesta fall börjar arbetet med en skiss ”för att veta vart man är på väg”, men ibland gör hon små, små snabba broderier utan långa förberedelser och där nålen och tråden tar kommandot över hjärnan. Dessa tillfällen beskriver Henriette som nästan meditativa tillstånd.

Två sorters stygn dominerar hennes arbetssätt – dels att genom enkla upp-och-ner stygn måla motivet, ibland i lager på lager och kors och tvärs, och dels genom att använda det yttäckande Bayeuxstygnet.

Henriette hade tagit med sig några verk som vi fick tillfälle att se närmare på. Särskilt inspirerande var det att se några av de tredimensionella broderier hon också gjort. Generöst och oväntat skänkte Henriette ett av sina monterade broderier till verksamhetsmötets lotteri. Det behöver nog inte påpekas att lottförsäljningen fick en extra skjuts!

Läs mer om Henriette Ousbäcks konst: http://www.ousback.net/ och https://henrietteousback.com/

Del av ett större broderi med vallmoblommor.
Studie av lavar i serien Mossa, mylla och murket trä.

Bilderna är lånade från hemsidorna ovan.

(I mars 2020 håller Henriette en kurs på temat Mossa Mylla Murket trä. Håll utkik här på hemsidan när kurserna presenteras. Anmälan öppnar den 2 december,)

Se med nålens öga

Henriette Ousbäck
Föreläser om sin konst och sin inspiration
ABF-huset, Brantingsalenden 26 oktober Kl 12:30

Henriett återkommer med en kurs kallad
Mossa mylla murket trä
den 21-22 mars 2020

Välkomna!

Verksamhetsmöte 2019

Föreningen håller verksamhetsmöte den 26 oktober med föreläsning av Henriette Ousbäck; Se mer nålens öga.
På mötet tas beslut om verksamhetsplan och budget. Dessutom utlyses en loggatävling.

Här nedan hittat du länkar till möteshandlingarna:

Förslag till verksamhetsplan och budget ->

Loggotävling->

Du kanske vill läsa föreningens stadgar inför mötet.
Stadgarna finns här ->

(Flera utställare i Frimärksutställningen har ännu inte hämtat ut sina broderier. Du kan hämta ditt broderi i samband med verksamhetsmötet.)

Välkomna till Verksamhetsmötet!
Styrelsen för Skapande Broderi Stockholm

Tolkning av broderuppgiften ”Spår av medeltida liv”

Under hösten kommer föreningen Skapande Broderi Stockholm att visa verk i Historiska museets medeltida utställning. Våra verk är ett resultat av studier av medeltida textilier och särskilt de sömmar som användes under medeltiden. Textilier från Historiska museets textila samlingar, visning av medeltidsutställningen på Historiska museet samt en föreläsning på Medeltidsmuseet har varit våra gemensamma inspirationskällor. Sedan är det upp till förenings medlemmar att göra egna tolkningar av temat ”Spår av medeltida liv”.

Inlämning av verk sker den 18 september. Bland de inlämnade verken kommer museet att välja ut de som bäst kompletterar museets befintliga utställning.

Vi har fört en dialog med Historiska museet om hur temat kan tolkas och vi har kommit fram till tre tolkningar:

1. Spår som finns kvar i dag av medeltiden, byggnader, konst, föremål på museer och i kyrkor osv.

Från Medeltidsrummet på Gotlands fornsal, Visby

2. Hur levdes livet under medeltiden? Scenerier, kända händelser, krig, över/underklass, yrken, fester, kläder, smycken osv.

Medeltida kam från Örja, Skåne. Under medeltiden var kammar med dubbla tandrader populära

3. Moderna uttryck som bygger på medeltida formspråk, tekniker etc. och/eller eget skapande inspirerat av medeltida föremål/företeelser i ett helt nytt sammanhang, som kanske inte vid första ögonblicken för tankarna till medeltiden. Sådana tolkningar bör förklaras vid behov.

Ibland kan medeltida tolkningen synas långsökt. Namnet Bauhaus anspelar på en medeltida byggnadshytta och blev en symbol för en plats där hantverkare, arkitekter och konstnärer kunde samlas och arbeta tillsammans.
(Wikipedia: Bauhausskolan, Tyskland, 1919-1932)

Vi håller oss till svensk (nord europeisk) medeltid, ca 1050 – 1527. (Medeltiden började mycket tidigare i andra delar av Europa. )

Storleken på våra verk är fri, men vi uppmuntras att inte göra för stora verk då det kan bli ont om utrymme. Våra verk kommer att hänga på nu tomma ytor i museets medeltida utställning.

Vernissage i oktober i medeltidssalen.

Obs! Endast medlemmar i Skapande Broderi Stockholm kan bidra med verk.

Från historiska museets hemsida: Bonad från Skogs kyrka i Hälsingland. Inventarienummer: 15275. Foto: SHM
Bonad från Skogs kyrka i Hälsingland. Inventarienummer: 15275. Foto: SHM
Från historiska museets webb

Besök gärna Historiska museets hemsida för inspiration till din egen tolkning. Sök bland utställningar, artiklar, föremålsdatabas mm.

Välkommen med ditt bidrag den 18 september!

I bottensömmens rutor ryms både enhetlighet och fantasi

Utställningen Medeltida bottensömmar öppnade den 22 maj. Vid den välbesökta vernissagen invigningstalade Historiska museets 1:e antikvarie med ansvar för museets textilier, Amica Sundström samt föreningens ordförande Ingela Gréau. Broderierna visas i Gotiska hallen på Historiska. Utställningen pågår till den 25 augusti 2019.

Under våren 2019 har medlemmarna i föreningen träffats på museet varannan onsdagskväll för att utifrån museets medeltida broderier inspireras till att använda bottensömmarnas olika stygn i nya former. Uppgiften var att på en yta av 10×10 cm göra sin tolkning. Sammanlagt är det 77 rutor som broderats av ett sjuttiotal av föreningens brodöser.

Historiska museet har en rik och varierad samling av medeltida kyrkliga broderier. Många av dem är broderade med olika sorters bottensömmar som läggsöm, klyvsöm, plattsöm, atlassöm och schattersöm. Dyrbara material som silke, guld eller silvertråd täcker tygets yta. Som underlag används stadiga linnetyger. Motiven är ofta föreställande och knyter an till bibliska berättelser. Mellan de föreställande formerna finns ytor som är av mer dekorativ karaktär.

För museets öppettider se deras webb www.historiska.se

Det var många som kom till vernissagen.
Det går att variera 10x10cm på hur många sätt som helst. Här är några.
Mycket att se och mycket att granska.

Frimärksbroderier på turné

Den 4 maj 2019 öppnade utställningen Broderade frimärken på Regionmuseet i Kristianstad. Utställningen består av alla frimärksbroderier som tidigare visats både på utställningen på Postmuseum och, nu senast, på föreningens utställning på Konsthallen i Enköping.

Det betyder att frimärkena varit utställda i precis ett år eftersom öppnandet av utställningen i Kristianstad skedde exakt på dagen ett år efter det att utställningen på Postmuseum invigdes. En rolig tillfällighet.

Frimärkena visas i fyra montrar och är hängd av regionmuseets Jill Ohlsson. Till skillnad från tidigare exponeringar är broderierna nu tematiskt placerade; växter, djurmotiv, konst och organisationer är placerade för sig, bland annat. Det gör att likheter och skillnader blir mer påtagliga, och ger ett helt nytt intressant sätt att se på frimärkena.

Vid öppnandet representerades föreningen av Ingela Gréau och Eva Rosander som höll ett föredrag om föreningen, våra broderier och om hur vi samarbetar med olika museer.

Utställningen avslutas den 9 juni 2019.

Länk till Regionmuseet i Kristianstad

Frimärksbroderierna visas i fyra flexibla montrar.
En av montrarna.
Affischen.

Från broderad bild till dialog

Den 27 april 2019 höll Mari-Ann Levin-Pölde kurs på ABF på temat Broderi och kommunikation.

Efter den grundliga introduktionen av både Mari-Ann och kursdeltagarna kunde vi alla konstatera att det finns mycket både teoretisk och praktisk kunskap samlad i rummet. Det som hade lockat oss alla till kursen var hur vi använder den kunskapen i det kreativa arbetet.

För att inte fastna i den tomma vita ytans hämmande effekt fick vi alla ett stycke tyg delvis infärgat i en mjölkchokladliknande färg. Att välja den färgen placerade oss direkt på en utgångspunkt vi normalt inte själva väljer. Broderiets tema och inspiration var att alla försågs med något verkligt namn på en skalbagge – t ex vårsolslöpare – för att utforska vad det namnet ger för associationer. Broderierna cirkulerade sedan mellan oss i tre gånger 45 minuter under vilket vi satte oss i nya konstellationer och diskuterade hur vi arbetar med motiv, material och teknik.

Förutom att Mari-Ann visade några av sina broderier och berättade hur hon samlar idéer är det alltid intressant att få ta del av hur andra skapar och, inte minst, att tvingas verbalisera sina egna tankar.

Möt en brodös – Heléne Forsberg

På den allomfattande första frågan ”Vem är du Heléne?” får vi ett lika allomfattande svar, ”En skapande person”.

Det är i första hand nyfikenheten och inte disciplinen som driver Heléne. Många egna företagare med kreativa yrken säger att daglig disciplin är viktig, men hos Helene finns lusten att varje morgon utforska vad dagens skapande bär med sig.  Inte bara varje morgon förresten, skapandet finns med henne alla veckans dagar och dygnet runt.

Dagen börjar oftast med ett broderipass. Det finns många fördelar med det. Dels kräver det inte lika mycket förberedelser som andra aktiviteter och dels underlättas det av att Helene tagit för vana att avsluta broderiet kvällen innan på ett sådant sätt att det bara är att sätta igång nästa dag. Dessutom finns det alltid flera broderier i olika stadier igång samtidigt, att välja på efter humör och lust.

I hennes ateljé finns både ordning och kaos. Ordning och städat, med materialet sorterat, men också kaos när trådar och garn ligger utspridda kring platsen där hon arbetar. Med broderi är det gärna sittande på golvet, i tystnad och koncentration.

Vid sidan av broderi har måleriet alltid funnits. Idag är det närmast ett heltidsarbete med uppdrag, utställningar och kurser. I måleriet arbetar Heléne snabbt och intuitivt, och ofta i samarbete med skolor som uppdragsgivare. Hon inspirerar gärna andra till att våga skapa fritt med färg och fantasi.

Barndomen och uppväxten på en bondgård gör att det är självklart att arbeta med naturmaterial som ull och lin.

– Hemma på gården hade vi får och mamma tog till vara ullen till bl.a. tovning. Jag fick alltid vara delaktig i den kreativa miljön vilket var fantastiskt!

Mormor var den som lärdeHeléne som barn att sticka, och även farmor ägnade sig åt hantverk i olika former.

– I efterhand har jag insett att de båda hade förmågan och begåvningen att skapa i form och färg, säger Heléne. Skillnaden var att deras skapande oftast var nyttostyrt; stickade tröjor, vävda mattor och vackert broderade hemtextilier.

Apropås form och färg var det just en tvåårig folkhögskoleutbildning i Färg och form som blev avgörande för att sluta med administration och kontorsarbete för att ägna sig helt åt konst och konsthantverk. Det är nu lite mer än tio år sedan och inte en enda dag har Heléne ångrat det beslutet. Men klokt nog ångrar hon inte de tjugo åren på kontor.

– Det har varit en slingrig väg till där jag är idag men alla erfarenheter jag gjort har format mig och jag är på en bra plats i livet nu, säger Heléne med eftertänksamhet.

Vi talar lite om naturen som ständig och daglig inspiration och om hur färgskalan i måleriet och broderiet påverkas av årstiderna när Heléne utbrister:

– Sätergläntan! Vi måste prata om Sätergläntan. Sedan 2009 har jag gått en sommarkurs nästan årligen och förutom att det alltid varit alldeles fantastiskt har det varit avgörande för den livsstilsförändring jag gjorde för tio år sedan. För broderandet har de kurserna varit helt avgörande.

Så här långt in i samtalet fyller jag på med egna erfarenheter av både Sätergläntan och av att brodera. Det är enda gången Heléne tydligt protesterar.

– Jag håller inte med om att broderi är så rogivande och meditativt. När jag broderar är det aktivt och nyfiket. Jag planerar, skissar, tänker och experimenterar med olika material. Vill gärna utmana mig själv med knepiga former och motiv för att testa hur jag kan lösa olika problem. Det kräver mycket tankemöda. Jag vill bli färdig, gå vidare med nästa steg. Ordning och reda. Se momenten bli klara, montera och städa undan, och börja på något nytt.

Sedan 2012 är Heléne medlem i Skapande broderi Stockholm och två år var hon även ledamot i styrelsen. Hon har deltagit på föreningens alla utställningar.

Länk till Helénes webb http://heleneforsberg.se/index.html

Heléne Forsberg.

Enköpingsutställningen avslutad

Idag plockas den fina utställningen på Enköpings konsthall ner. Men du kan fortfarande se utställningen på vårt bildgalleri.
Frimärksbroderierna visas HÄR->

En så fin utställning vi haft.
Läs om utställningen:
Vernissagen och lördagen en vecka senare.
Enköpingspostens fina artikel
Konsthalens bildspel på hemsidan.

Vi är både nöjda och stolta över utställningen och glada för det fina samarbetet med Konsthallen. Tack Bo Sundqvist som gjorde denna utställning möjlig.

Prick klockan tolv öppnade konsthallens chef, Bo Sundqvist, dörrarna till utställningen.

Några verk är sålda. Frimärksbroderierna skickas till Kristianstad för en utställning under tiden 4 maj – 30 juni. Resterande verk återlämnas den 16-17 april.