
Updated on 30 oktober, 2021
Vår konsumtion och planetens framtid
Vårt senaste blogginlägg handlade om stor konst sprungen ur nöd och armod i ett kargt klimat. Vår egen situation är idag den motsatta. Överflödet kväver oss.
Textilier slängs tonvis, ofta som riskavfall innehållande giftiga kemikalier. Produktionen av textilier slukar enorma resurser av jord och vatten och syntetfibrer från våra tvättmaskiner sprider micropaster i världshaven. Det råder ingen tvekan om att vi måste ändra våra konsumtionsvanor. Ord som hållbarhet och återbruk har blivit försäljningsargument och smyger sig till och med in i reklamens värld. Alla är medvetna om problemen, men påverkar det oss och hur agerar vi?
Skapande Broderi Stockholm vill vara en röst i samhället. Ifrågasättande av våra konsumtionsvanor och slitage på jordens resurser har uppmärksammats i flera av våra utställningar. Vi minns Lill Kinnegårds Havsgudinnas nya kläder, Elisabeth Lundqvists Containertrasport över världshaven och Birgitta Norbäcks Rymdskrot, för att nämna några verk som berör frågor om konsumtion och miljö.
Under broderiåret 2022, kommer vi att brodera på Etnografiska muséet. Ett av de teman vi kan välja är kopplat till museets utställning HUMAN NATURE. Här kan vi i broderiform reflektera över vår konsumtion och planetens framtid. Stora frågor som berör oss alla.
Updated on 27 oktober, 2021
Utställningen Boro – nödens konst
Vissa utställningar finns kvar i en långt efter att man sett dem. Utställningen Boro – nödens konst, på Östasiatiska museet i Stockholm är en sådan. I oktober 2021 visades den för ett tjugotal medlemmar från Skapande Broderi Stockholm av Karin Wästfelt, museipedagog på Statens museer för Världskultur. En synnerligen bra guidning.
Boro-textilierna berättar om människors förmåga att leva och överleva på en utsatt plats, på ytterst magra resurser. I norra Japan är vintrarna kalla och befolkningen har historiskt varit fattig. Här, bland bönder och fiskare, utvecklades ett särpräglat kvinnligt hantverk. Kläderna lappades och lagades i lager på lager, ibland till och med i generation efter generation, för att hålla och värma långt längre än tygbitarna var för sig klarar.
Det var också där någonstans det blev svårt att betrakta plaggen som konst, exponerade i genialt stilrena montrar i ett vitmålat doftlöst rum. Genom monterglaset skiner ett gränslöst armod emot betraktaren. Så pass att det blev svårt att förhålla sig till titeln Nödens konst. Eller är det konsten att överleva i nöd som titeln avser? Flera frågor väcktes – när blir nöd konst, och hur undviker man att göra sig skyldig till kulturell appropriering? Kanske närmar man sig fenomenet boro lite försiktigare om man kallar det armodets estetik. För oavsett om man snubblar på orden nöd, konst eller armod visar plaggen en otvetydig estetik. Och en påminnelse om att allt är förgängligt, både textilier och människor.
Men krockarna upphör inte där. Utställningens flesta plagg är sydda av indigofärgad hampa och bomull och för oss som växtfärgade på 1970-talet var indigo ett av de dyrare pigmenten. Så var dock inte fallet i norra Japan där indigo odlades och bearbetades av bönderna själva.
Utställningen är mer än sevärd och spänner även trådar till några svenska exempel på lappat och lagat.
Updated on 7 november, 2021
Förändringar på hemsidan
Föreningens hemsida behöver fräschas upp. Information och bilder från utställningar behöver kompletteras och göras mer lättillgängliga. Vi alla behöver träna oss att ta bättre och skarpare bilder på våra broderier. Vi har redan påbörjat förändringen så smått.
Först vill vi välkomna vår medlem Renée Milestad som kommer att hjälpa oss med bildredigering och bollplank i utvecklingen av hemsidan. Hon har redan gått igenom bilderna från utställningen Spår av medeltida liv. Och idag publiceras resultatet HÄR – > Alla inlämnade verk fick inte plats på utställningen, men vi presenterar dem alla på vår hemsida.
Några förändringar som genomförts är följande:

De privata katalogerna i galleriet används inte så ofta, besökarna är få och medlemmarna skickar sällan in bilder. Vi vill i stället fokusera på att visa broderier som är resultat av föreningens aktiviteter.

Updated on 23 oktober, 2021
Mitt i steget
Vi är nu mitt emellan broderi och utställning och de broderier som föreningens medlemmar gjort hemma för Dansmuseet under senare delen av Coronatiden har vi nu lämnat in.
Vi fick möjligheten att brodera till ett givet tema, samt ett fritt tolkande av Svenska baletten i Paris. Båda uppgifterna utgick från Dansmuseets pågående utställning Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete – Ballets Suédois 1920 – 1925.
Under fem intensiva år befann sig det experimentella danskompaniet i det parisiska kulturlivets centrum. Vi brodöser förflyttade däremot dansaren Jean Börlin, avbildad i en specifik pose, till dagens Stockholm. Totalt har fyrtioen brodöser lämnat in verk. Fyrtiotvå verk visar Jean Börlin i Stockholmsmiljö och tjugotvå verk är fria tolkningar av den Svenska balettens konstnärliga uttryck och dans. Inalles sextiofyra verk! Jean är avbildad i olika Stockholmsmiljöer; på Plattan, vid Globen, på Gröna Lund, i Kungsträdgården och till och med mitt i Strömmen. Den 23 november öppnar utställningen Jean i garn.

Publicerat den 29 augusti, 2021
Återträff!
Hej alla medlemmar, nu är det dags att samlas igen och berätta vad som händer i föreningen.
Datum: 10 september kl. 13-16, Lokal: Föreningslokalen Pumpan / Katarinasalen Adress: Färgargårdstorget 1, Buss 76 till ändhållplatsen eller buss 2 till Vitabergsparken.
PANDEMI-information inför mötet
Inomhusarrangemang tillåter nu att 300 personer träffas. Vi har räknat med att kanske ett 70-tal personer kommer och föreningen har därför hyrt en lokal som normalt beräknas ta 130 pers. Vi kommer att sätta gränsen för insläpp vid 70 personer.
Vi ska göra vårt bästa att placera stolar så glest det går, men självklart måste vi som kommer bete oss ansvarsfullt. Känner man sig sjuk eller det minsta krasslig ska man förstås inte komma, det har vi lärt oss nu efter ett och ett halvt år. Om man av något som helst skäl tvekar att komma, är det bättre att avstå. Vi kommer skriva ett protokoll som publiceras på facebook och här på hemsidan så att alla som inte kom ändå känner sig delaktiga. VÄLKOMNA!
Updated on 29 oktober, 2021
Medeltida guldskinnsbroderier – rekonstruktioner och nya tolkningar
Den 10 oktober öppnade utställningen Medeltida guldskinnsbroderier – rekonstruktioner och nya tolkningar, på Historiska museet, Stockholm. Den visas till den 9 januari 2022. Utställningen visar dels återskapade medeltida guldskinnstäcken, dels föreningens broderier med samtida motiv, gjorda i den medeltida tekniken – ett nätt skutt på åttahundra år.
Guldskinnsbroderi är en effektfull och genial teknik. Ur två olikfärgade, valkade ylletyger klipps samma mönsterform ut. De utklippta delarna byter plats och sys fast kant i kant med kastsöm i lintråd. Resultatet blir två tygstycken med samma mönster, men i motsatta färgställningar. Det som gett namn åt tekniken är de smala förgyllda guldskinnsremsorna som sys fast över skarven.
Förste antikvarie Amica Sundström på Historiska och länshemslöjdskonsulent på Slöjd Stockholm Maria Neijman har lett ett projekt där 40 brodöser från hela Sverige deltagit under 4 år för att rekonstruera några av de medeltida guldskinnstäcken som bland annat finns i Historiska museets samlingar. Precis som under medeltiden delades arbetet upp på många som sydde en ruta var. Sedan fogades allt ihop till de stora täckena.
Uppgiften för oss i föreningen Skapande Broderi Stockholm var att använda den medeltida tekniken men med en modern twist. Vissa av föreningens brodöser har arbetat med andra material än de traditionella; bland annat har både syntettyger, pärlor och den blanka sidan från ett kaffepaket använts. Mest utmärkande är dock de humoristiska, politiska och miljöengagerade motiven som tillsammans ger en spännande bredd i uttryck och komposition.
Du som inte kunde vara med på invigningen kan se livesändningen i efterhand. Gå in på Facebook, Historical textiles så hittar du videon där.


Updated on 1 november, 2021
Marsma-kurs
Äntligen blev den av – den i våras uppskjutna kursen ”Sy en marsma med yllebroderi”. Kursen görs i samarbete mellan Skapande Broderi Stockholm och ABF. Under två dagar i gemenskap kändes tillvaron nästan som före pandemin. Nu håller vi tummarna för att höstens kommande kurser också kan hållas.
Efter månader av corona- isolering var helgens kurs (19 – 20 sept 2020) särskilt efterlängtad av både deltagarna och kursledaren Eva Rosander. Tillsammans försvann vi in i broderibubblan under en helg av intensivt sömmande. I det folktomma ABF-huset hade vi tilldelats ett stort och ljust rum som tillät avstånd och gav möjlighet att breda ut oss med trådar och tyger.
Förutom att komponera ett motiv innehöll kursen en genomgång av hur man överför sin skiss till tyget genom ”prickning”. Dessutom gick vi igenom hur man monterar ihop marsmans olika delar och lager, så att de som valde att ägna mer tid åt att brodera ska klara av att göra det avslutande arbetet hemma. Att hinna sy en marsma på en helg är en utmaning så mönsterkonstruktionen var förberedd, men skapandet i färg och form var helt individuellt. Och vilka fina marsmor som skapades!
En marsma är en praktisk sypåse med plats för det viktigaste. Den håller ordning på nålarna, saxen, trådarna och annat nödvändigt. Ordet marsma (ibland masma, maschma eller pasma) är samiskt till sitt ursprung och betyder pung eller påse. Traditionellt var de mindre än de vi syr numera.











Updated on 31 oktober, 2021
(Inställda) broderiträffar – uppdaterat
Arbetet med Hyper Human fortsätter trots inställda broderiträffar. Här är ytterligare ett inlägg från Facebook som publicerades den 6 september.
Hej allihop!
Styrelsen har rådgjort och kommit fram till att vi behöver ställa in broderiträffarna på Tekniska museet under hösten. Det är ett svårt beslut då vi kommer att sakna att träffas, men det som avgör är att resorna med T-bana och bussar under tider då det är mycket folk i rörelse kan vara riskfyllda under pandemin. Om läget förändras längre fram omprövar vi detta.
Vår Hyper Human utställning kommer att äga rum, så ni som inte börjat…gör det!
Åk och se utställningen, om ni har möjlighet, den är intressant!
Visa upp medlemskortet i Skapande Broderi Stockholm så kommer ni förstås in gratis!
OBS! Från och med den 1 oktober kan vi åter träffas på tekniska museet. Måndagar kl 14 – 17 är vår nya tid.

Updated on 3 december, 2024
Våra utställningar på Historiska museet
Här kommer två inlägg från Facebook från den 1 och 5 september. Vi har nu fått veta vad som händer med våra utställningar på Historiska museet.
Hej igen kära medlemmar!
Vi har fortfarande inte fått besked från Tekniska museet om våra broderiträffar under hösten, men hoppas det kommer inom den närmaste tiden.
När det gäller kurserna på ABF kommer den första kursen ”Sy en marsma med yllebroderi” 19-20/9 att bli av. ABF ordnar en lämplig sal där man kan hålla corona avstånd m.m.
Henriette Ousbäcks kurs ”Mossa och mylla” blir inställd då Henriette inte kan komma till Stockholm.
Fortfarande inga nyheter från Historiska museet och vår kommande utställning där.
Så fort vi får besked skriver vi om det här och på hemsidan!
Inlägg av Ingela Greau den 1 september

———
HÄR KOMMER NYHETER FRÅN HISTORISKA MUSEET!
Vår utställning ”Spår av medeltida liv” tas ner den 25 september.
Alla verk, utom några skrymmande och ömtåliga, kommer att packas och skickas till var och en direkt från museet. De andra kommer att kunna hämtas på museet eller hos Eva Rosander. De får meddelande via mail.
Vår nästa utställning ”Guldskinnsbroderi” kommer att ha vernissage den 10 oktober.
Amica skriver om vernissagen apropå covid 19: Förmodligen kommer jag göra en blandning av på plats med tidslotter man kan anmäla sig till och en digitalsändning/visning för de som inte kan eller bör komma till museet.
Nyheter om vår ”Hyper Human” utställning kommer nästa vecka!
Ha det bra och använd tiden till att göra ett häftigt AI broderi!
Inlägg av Ingela Greau den 5 september

Updated on 30 oktober, 2021
Läget i början av hösten 2020
Här kommer Facebookinlägget från den 19 augusti främst för dig som inte har tillgång till Facebook. Håll utkik de närmaste dagarna. Fler inlägg kommer att publiceras.

Hej!
Förstår att ni alla börjar undra vad som planeras till hösten.
Historiska museet:
Vi har precis fått kontakt med Amica som är mitt uppe i planeringen av när och hur vår nästa utställning ”Guldskinnsbroderier”, ska öppna.
Utställningen ”Spår av medeltida liv” ska tas ner och verken återlämnas eftersom utställningen på Gotlands museum inte blir av på grund av coronan. Vi får se hur återlämningen ska gå till.
Tekniska museet:
Vi har ännu inte fått besked från de ansvariga angående broderiträffarna i höst. Skrev att det säkert inte kommer lika många som tidigare då många undviker T-bana och bussar i dessa tider.
Det blir en utställning med våra AI broderier, så jobba på!
ABF kurser:
Vi har ännu inte fått besked från ABF om deras strategi för höstens kurser. Vi behöver även höra med kursledarna om de känner att de kan hålla kurs.
Årsmöte:
Vi fick ställa in årsmötet i mars och anser att det skulle bli för krångligt att ha det digitalt och har enats om att den nuvarande styrelsen får sitta kvar till mars 2021 och hoppas att ni kan acceptera det.
Som ni hör, just nu kan vi inte ge bestämda besked om många saker. Så fort vi vet meddelar vi det här och på hemsidan!

Detta inlägg på Facebook publicerades den 19 augusti av Ingela Gréau.