År för år 2014: Ledtrådar och vår första rapport från en kurs

Under årets första halva visades resultatet från föregående års broderitema på Stockholms Stadsmuseum. Broderiträffarna hölls under 2014 på Etnografiska museet där föreningens medlemmar gjorde en djupdykning i Magasinet. Föreningens första dokumenterade kurs hölls även den 2014.

Ledtrådar – Skapande broderi möter världens skattkammare
Föreningens medlemmar inbjöds av Etnografiska museet att brodera med inspiration från utställningen ”Magasinet – En skattkammare” 6000 föremål från olika tider och världsdelar, som museet tagit fram ur sina samlingar. Det blev en utställning med 48 verk av 29 brodöser som visades från den 30 november till den 11 januari 2015.

Tyvärr hade föreningen inte funnit sin form för dokumentation 2014 men under jubileumsåret 2022 ombads medlemmar att visa sina 3 bästa broderier från våra museisamarbeten. Många verk från Ledtrådar visades då på nytt och vi kan nu visa 17 av dem i webbgalleriet.

Det finns också ett blogginlägg bevarat. Se HÄR ->

Etnografiska museet har en omfattande dokumentation av utställningen Magasinet på sin hemsida. Du kan vandra runt i utställningen både digitalt och i museets fasta utställning. Se HÄR.

Mossa och Mylla
Föreningens första dokumenterade kurs hölls även den år 2014 med Henriette Ousbäck som kursledare. Hon har återkommit flera gånger genom åren med både kurser och föreläsningar. På bloggen finns en rapport från kursen med en kort beskrivning av tekniken samt länkar till mer information från kursledaren. Läs HÄR>

Övriga kurser under 2014
Flera kurser i samverkan med ABF; Tyllbroderi med Katarina Evans, Brodera smycken med Lill Kinnegård, Titta först, brodera sen med Emma Jönsson, Gamla stygn på nytt sätt med Kerstin Askert samt Brodera i tre dimensioner med Asta Levinson- Persson.

Förutom kurserna hölls två workshops i Etnografiska museets verkstad; Brodera en selfie med Asta Levinson-Persson, Vem skulle du vilja vara om du inte vore du? med Lill Kinnegård.

Planer på broderi- och textilresa
Styrelsen planerade också för en studieresa till Istanbul tillsammans med Kvinnocentrum i Tensta som tyvärr inställdes pga de turkiska guidernas sjukdom.

<~ 2013 2015 ~>

En värld av vatten

Vårt nästa broderitema på Naturhistoriska Riksmuseet ska på något sätt handla om vatten, vi vet ännu inte på vilket sätt. 

Vi har alla redan börjat fundera på hur vi ska brodera vatten trots att vi i nuet är fullt sysselsatta med att brodera djur på olika sätt.
Därför var det mycket välkommet att på vårt årsmöte 29 mars 2025 få lyssna på ett föredrag av Katarina Evans, som i många år funderat på frågan hur man broderar vatten.
Katarina Evans visade många bilder under sitt föredrag. Här hur ett stort broderi rullats för att underlätta arbetet.
Katarina håller kurser på Handarbetets Vänner, säger att hon har ett hantverksyrke med nål och tråd. Hon har broderat The Big Picture, 120×220 cm, en världskarta, ett tyllbroderi där det OBRODERADE syns mest. (Se bilden från länken till Ullemors verkstad längst ner i detta inlägg).
Det var ingen enkel start på broderiet. Hon bestämde sig till slut för att brodera havens ytor och världsdelarnas och ländernas konturer, inget mer.
Katarina berättar lyriskt om tyllmaskinen som kom för ca 200 år sen. Tyllen finns både i bomull och nylon. Katarina väljer nylon till sitt arbete, det är fastare och ligger där det ska.
Katarina ställde sig frågan: ”HUR SER VATTEN UT”?
Hon tittade på många gamla kartor. Sen prövade hon att sy små och stora vågor på tyll och hon sydde i olika riktningar, tyllen tillät det. Det blev en provkarta. Hon prövade både ull och moulinergarn. Hon föredrog moulinergarn för det är lätt att få tag på och finns i många färger och nyanser.
Några av de arbetsprover som så småningom ledde fram till det stora broderiet.
Nu till det stora broderiet – hon fyllde i havskonturerna och de icke-broderade landytorna blev viktigast, det blev TYLLTRANSPARENS.
Ytorna är viktiga.
För att hålla oss alerta fick vi en uppgift mitt i föredraget. Vi skulle snabbt skissa en val, en räka, en sjöborre, en bläckfisk, en sjöstjärna och en kungskrabba. Vi skissade med olika skicklighet. Hur ser dessa vattendjur ut egentligen? Det var inte lätt och detaljer kunde man glömma när det skulle gå så fort.
Vi fick också se en film där vi skulle fundera på hur vatten ser ut och hur en val ser ut.
Katarina konstaterade att:
– Vatten är aldrig stilla
– När man syr blir det fixerat
– Man vill brodera rörelsen
– Vatten får olika färger
Och Katarina betonade att ORD är viktiga då man illustrerar valen, ord som linjer, ytor, material, teknik, uttryck.
Vår ordförande Ullabrit sa på mötet att kärnan i vår verksamhet är broderiträffarna varje vecka. Visst, det är viktigt att vi broderar tillsammans men lika viktigt är det att vi får träffas och prata om våra broderier, sätta ord på det vi syr.
Visst är samtalen mellan oss  bra för att utveckla oss som brodöser?
TACK till Katarina Evans
för inspiration kring  tyll, broderi, vatten och ord.
Text: Lena Möre
Bild: Ulla-Britt Önnestam 

Några tips för dig som vill veta mer om broderiet som presenterades på föreläsningen och om Katarina Evans tyllbroderier.

På bloggen Ullemors verkstad finns ett reportage om vernissagen av verket som Katarina presenterade.
Det finns mycket att läsa om tyllbroderi på Katarinas egen blogg. Bilden ovan presenterades på föredraget.

Från småkryp till skogens konung

Lena Möre fortsätter att berätta om hur temabroderierna utvecklas i samtal med deltagare i broderiträffarna.


Det är onsdag den 12 mars 2025 och matsäcksrummet på Naturhistoriska Riksmuseet är fullt av glada brodöser.
Jag går runt bland borden och ser både halvfärdiga och färdiga djurbroderier.

Jag ställer några enkla frågor till var och en och får långa, inspirerade svar.
– Vilket djur har du valt? Varför?
– Har du lärt dig något nytt om djuret som du inte visste innan?
– Vilka stygn har du använt?

Det slår mig, när jag går bland broderierna, att många har valt fåglar.
– Varför just fåglar, frågar jag.
Svaret kommer direkt: Många får en relation till fåglar, de finns överallt och gör sig påminda.

Anita H. har valt Sångsvanar. Hon har länge intresserat sig för dem. De kommer på våren och är mycket aggressiva mot de Knölsvanar Anita följer nära sin bostad. De drar snabbt vidare, det är just det Anita är nöjd med och vill visa med sitt broderi. Anita månar om Knölsvanens häckning.
Det var knepigt att sy de tunna trådarna, säger Anita. Särskilt näbbarna är svåra.
Hon har lärt sig att Sångsvanarnas antal i Sverige har ökat i antal de senaste åren.

Anneli B-L valde Kanadagåsen. Hon fick idén från dioramat med invasiva arter på utställningen om Sveriges djur. Anneli har broderat tre invasiva arter i ett broderi; Kanadagås, Mördarsnigel och Jätteloka. Proportionerna är naturligtvis fel, Jättelokan är 2,5 m hög i verkligheten. Det blir som i sagorna, smått och stort blandas.

Ett broderi med invasiva arter växer fram. Här en mördarsnigel.

Britt-Mari A. har valt Tranor. Också hon fick inspiration från dioramat på utställningen. Hon fotade  det och hämtade färger från fotot.
Britt-Mari håller sig till ull och kläde. Hon är stolt över träden hon broderat. Och hon vill gärna åka till Hornborgarsjön och trandansen i framtiden.

Jag rör mig vidare bland broderierna och jag hittar Skäggdopping, Gröngöling, Guldbagge, Storlom, Ekorre och Älg.

Jag stannar till vid Margareta N. och Silvertärnan. Hon är fascinerad av fågelns långa flyttning från pol till pol. Hon har också sytt en världskarta i efterstygn.

Bredvid Margareta sitter Rene’e. Hon har lyckats levandegöra Skogsmöss med en salig blandning, som hon säger, av klyvsöm och schattersöm. På broderiet syns också en liten uggla. Det kanske blev en Kattugla?

Ann-Charlotte har sytt en Bäver. Hon har Bävrar och bäverhyddor i en sjö nära sin bostad. Hon förvånades av Bäverns oranga tänder.Hon har fått tipset att göra Bäverns morrhår av strån från en kvast.

Ett av nio små runda broderier. Här grodyngel.

Elisabeth E har sytt nio små runda broderier som hör ihop. De visar Paddor men mest Grodor. De illustrerar en utveckling, från ägg och yngel till ungar och vuxna. Elisabeth har alltid varit intresserad av grodor och paddor. Så kommer det fram att det är Elisabeth som sytt de uppstoppade fiskarna som visas på Vårsslongen nu. Vi blir alla glada och gratulerar Elisabeth.

Jag har långtifrån sett alla broderier som kommer visas på vår utställning som har vernissage i maj. En workshop pågår just denna onsdag, så många ägnade sig åt annat än naturbroderi denna vecka. Alla brodöser kommer inte varje gång och några av oss syr hela sitt arbete hemma.

Vi ser fram emot våren och vår kommande utställning. Någon tror att det blir den bästa vi någonsin gjort och det vill inte säga lite.

Text och bild: Lena Möre


Läs också Lenas text om starten på vårens temabroderi HÄR>

År för år 2013: Museisamarbete inleds

2013 var året då museisamarbetet kom igång på allvar och vi genomförde vårt första temabroderi på ett museum. Föreningen hade redan året innan skrivit stadgar, registrerat sig hos Skatteverket, skaffat bankkonto, utarbetat rutiner för medlemsmöten, skapat ett nyhetsbrev och utlysts broderitävlingar band medlemmarna. Detta inlägg handlar om året 2013 och källan till beskrivningen kommer främst från styrelseprotokollen från det året och från berättelser av dem som var med.

Stockholms Stadsmuseum – vårt första museisamarbete
Till en början var det väldigt få på broderiträffarna, bara 7 personer kom regelbundet. På Stockholms Stadsmuseum startade de veckovisa broderiträffarna, som nu blivit kärnan i föreningens verksamhet.

Föreningen hade inte någon fast lokal på museet utan blev hänvisade till olika platser. Själv var jag inte medlem under den tiden men blev inbjuden av Asta Levinson Persson till en broderiträff. Vi satt då i ett litet pentry med dålig belysning och obekväma träbänkar.

Asta och jag gick på samma kurs på Handarbetets vänner. Hon delade ut flygblad om föreningen och berättade gång på gång om vad som hände på Stadsmuseet. Visst blev jag nyfiken men tyckte ändå att det var konstigt att försöka brodera på temat kriminalitet. Med envishet värvade Asta nya medlemmar till föreningen och medlemsantalet växte.

Skuggsidan – det första museiprojektet
Utställningen Skuggsidanom brott och straff i Stockholm genom tiderna blev alltså föreningens första broderitema. Kriminalitet är ju inte något vanligt motiv för broderi – en riktig utmaning. Det var ändå många som lockades av temat. Vid museets visning av utställningen ”Skuggsidan” kom betydligt fler än de som deltog i broderiträffarna och när det blev dags för utställning lämnades 28 verk av 25 brodöser in. Temat pågick under 2013 men utställningen öppnade först den 1 februari 2014.

Motiven var både allvarliga och gripande, från änglanakerskor till droghandel på Sergels torg. Några av verken handlade om mylingar, häxbränning, våld i hemmet, pedofili och mobbning.

Dokumentation av föreningens utställningar
Föreningens hemsida fokuserade inte på utställningarna till en början utan medlemmarna lade ut broderier i personliga kataloger. Idag får bilder från utställningarna ett större utrymme på hemsidan. I efterhand har vi försökt samla information om de tidigaste utställningarna, så nu kan vi visa verk även från den första museiutställningen.

Föreningen Skapande broderi Stockholm inledde samarbete med stadens museer 2012. Stockholms stadsmuseum var det första samarbetet. Det ledde fram till utställningen Skuggsidan, med broderade kommentarer till museets utställning med samma namn. Utställningen handlade om brott och straff i Stockholm genom tiderna.
Bilderna har fotograferats i efterhand då flera av verken ställdes ut på Enköpings museum 2016. Några av bilderna är skärmdumpar från utställningskatalogen. Samtliga verk visades i en enkel utställningskatalog i pdf-format.

Katalogen finns HÄR->


Ett ambitiöst kursprogram
Redan från start hade föreningen ett varierat och ambitiöst kursprogram. Många kurser genomfördes i samarbete med ABF med aktiva textilkonstnärer och brodöser, men även medlemmar i föreningen, som kursledare
För våren 2013 beslutades om följande kurser:
Fritt broderi med hopdragssömmar med Britt-Marie Lövgren
Applikation – Broderi med  Ingela Gréau
Färg och formgivning med Anna Granbeg
Textila fantasier med Gunilla Bauer
Moderna material Mikael Svensson
– Maskinbroderi – Fritt broderi med Gun Aschan
– Smyckestillverkning med Lill Kinnegård

Studiebesök och föredrag
Föredrag under året:
Hemslöjden 100 år, hemslöjdskonsulent Charlotte Hellsten-Husman
Föredrag av brodös Julia Wistrand

Studiebesök under året:
Utställningen Slow Art på Nationalmuseet.
Ateljebesök hos ReRagRug med Katarina Evans och Katarina Breiditis.
Broderiresa till Helsingfors, besök på Designmiseet.

<~ 2012 2014 ~>

Workshop i tyllbroderi

Vid första tillfället den 19 februari 2025 för workshop i tyllbroderi med ull deltog 15 medlemmar och 4 stod på väntelista men eftersom det inte var några återbud får reserverna vänta på besked om ev repris.

En film från workshop i tyllbroderi

Grunder i tyllbroderi
Först gavs en introduktion till tyllbroderi. Tekniken används traditionellt i tyllgardiner och brudslöjor. Skira och ömtåliga verk som först verkar svåra att sy men det är inte alls svårt. Man för helt enkelt nålen upp och ner i hålen på tyllen. Lätt som en plätt.

Teknikprov. Hemligheten är bakgrundstyget. Man tråcklar fast tyllen på ett stadigt stödtyg i en  avvikande färg så att tyllens hål syns tydligt. Antingen ritar man upp ett motiv på bakgrundstyget som man kan följa eller också räknar man hålen i tyllen. Det är viktigt att inte sy i bakgrundstyget. Med trubbig nål är det inget problem.
Detalj av teknikprovet som visar hålen i tyllen. Lägg märke till den sexkantiga formen som innebär att man kan följa linjer i olika riktningar.
Ulla-Britt visade några egna broderier med ull på tyll, bl a denna fågel. Man kan även sy friare former och experimentera med material.

Efter introduktion om tekniken var det dags för egna övningar. Vi utgick från foton på äpplen, ett motiv utan krångliga detaljer. Nu uppstod koncentrerad tystnad och sedan ett sorl där vi utbytte tankar och frågor.
Ulla-Britt Önnestam och Pia Edgren visa och förklara. Slutresultatet visas i bilderna nedan. Klicka på dem så visas de i större format.

Hemuppgift och nästa träff
Till nästa träff broderar vi ett eget motiv med egna lösningar av såväl tolkning av tekniken som val av material. Dessa broderier visas och diskuteras vid nästa träff. Vi går då också igenom hur man kan avsluta och montera sitt broderi.

Text: Ulla-Britt Önnestam
Film: Kajsa Silén
Bilder: Kajsa Silén och Ulla-Britt Önnestam

Alla hjärtans dag

Hjärtat är en fin symbol även för broderi, vanlig i folkligt broderi men även då och då i Skapande broderis utställningar. Idag på ”Alla hjärtans dag” ser vi tillbaka på ett hjärtbroderi  och kvinnan som som förtjänas att bli hågkommen med ett hjärta.

KARIN AGER: Grönt hjärta. Anna Lindhagen.

Detta broderi inspireras av Anna Lindhagen, en av pionjärerna i koloniträdgårdsrörelsen. Hon var också en politiker som med kraft drev frågor om kvinnors rättigheter och uppmärksammades även i andra broderier på utställningen Stockholmskan som nyligen avslutades på Stockholms Stadsmuseum.

 

BRITA TRYBOM: Anna Lindhagen. Bilder och texter på Internet. Mer om Anna Lindhagen.

Man blir varm i hjärtat av alla fina broderier inspirerade av stockholmskvinnor som gjort avtryck på många olika sätt.
Se alla broderier från utställningen Stockholmskan HÄR->

Broderiträff 12 februari

Välbesökt och full fart med kreativiteten på Broderiträffen som verkligen gav inspiration och nyfikenhet på den kommande utställningen till vilken vi snart får reda på anmälnings datum.

Ibland tvekar jag om jag ska ge mig ut i pendeltågs kaoset för att gå på Broderiträffen, men jag är glad att jag gick på denna träff med många kreativa brodöser. Det är härligt och alltid trevligt att träffas och prata om broderierna. Nu börjar man ana hur fantastisk den kommande utställningen blir med alla djur som är broderade – skapade i olika tekniker. Där fanns berguven, spillkråkan, gröngölingen, älgkon, lodjur, fjärilar, padda, dalripa, kanadagåsen, grävling, bäver, trollslända, tranor m.m.

Månadsbrevet för februari har kommit i mail- lådan och det som saknades i brevet var när vi skulle anmäla oss till utställnnngen. Det kommer vi få veta framöver. Nästa vecka är det styrelsemöte och då skall det datumet bestämmas. Nästa vecka är det också workshop för en del av oss medan andra träffas för att fortsätta sina broderier.  Vecka 9, alltså veckan därpå är det sportlov och ingen Broderiträff.

Pendeltåget hem var bara lite försenat denna gång så allt som allt en lyckad träff. Ses nästa vecka. 😊

vid pennan Kajsa

ps. Jag har hittat en alternativ resväg till Naturhistoriska från Jakan för nästa gång pendeltåget falerar 😜 ds

Några tankar om starten av nytt broderitema av Lena Möre


Ett nytt år – ett nytt museum
.
Vi ska vara på Naturhistoriska riksmuseet hela 2025.
Spänningen är stor inför det nya museet;
– I vilken lokal ska vi vara?
– Vad ska vi brodera?
– Hur tar man sig dit?
Glädjen var stor bland oss medlemmar i Skapande Broderi. Vi hade länge önskat oss Riksmuseet men då vi frågade tyckte de inte att broderi passade deras inriktning. Nu hade man ändrat åsikt.
Jag är inne på mitt åttonde museum. Mina museer är Postmuseum, Historiska museet, Dansmuseet, Etnografiska museet, Tekniska museet, Strindbergsmuseet, Stadsmuseet och nu Naturhistorisk  riksmuseet. Några av oss har varit med från början och då även broderat på Sjöhistoriska museet och Medelhavsmuseet.

Vi får svar på våra frågor efterhand. Vi får sy i ett ljust och fint matsäcksrum med bra belysning. Temat för våren blir svensk natur och vi ska brodera ett helt djur eller zooma in en del av ett djur. Och det ska vara passande miljö till djurmotivet som dessutom ska monteras runt och inte fyrkantigt som våra broderier normalt monteras.
Den permanenta utställningen som vi broderar mot heter Natur i Sverige. Vi ska välja ett djur från utställningen. På vårt första möte i januari  bjöds vi på en visning och vi fick alla nya kunskaper om älg, brunbjörn och havsörn. Ett sextiotal brodöser kom på visningen och några var nya medlemmar. På andra onsdagsträffen kom betydligt färre. Man behöver inte komma varje gång och man kan till och med brodera hemma och inte gå på mötena.
Som medlem i Skapande Broderi får man gratis inträde på museet hela året. Där finns mycket att upptäcka och inspireras av. Vårt nästa tema blir vatten och man kan redan nu besöka utställningen Värld av vatten och börja fundera på nästa uppgift. Men nu är det landlevande djur i utställningen Sveriges natur som gäller.
Väl hemma efter visningen tänker jag att jag vill försöka brodera en fågel. Jag önskar mig en fågellista och mejlar museet. Jag får svar från Didrik som är jourhavande biolog. Han har gjort sig besväret att gå till utställningen och markera samtliga fåglar på en krysslista. Steglitsen blir mitt val. Jag har tyger och broderitrådar hemma och letar fram vad jag behöver. Jag ritar en rund form på tyget med hjälp av en stor tallrik. Jag kommer igång!
På andra träffen går jag upp till plan 5 i museet och letar efter steglitsen men hittar ingen. Jag har ju kommit igång och vill ogärna byta fågel, steglitsen är ju färggrann och dekorativ, just den vill jag brodera. Jag bestämmer mig för att fortsätta med mitt broderi, jag ska be om hjälp på museet med att hitta den. 
Jag går runt i vårt matsäcksrum. Nästan alla som är där vid andra mötet har kommit igång med ett djurbroderi eller har i alla fall börjat fundera på något. Jag får höra om blomfluga, tjäder, lodur, olika fåglar, hare med flera djur. Entusiasmen är stor och jag slås av en tanke; Vi får alla samma instruktioner och samma visning. Vi hjälper varandra, pratar och lyssnar på varandra men där slutar likheterna. Det blir lika många olika broderier som vi är brodöser, alla hittar sitt eget sätt att ta sig an uppgiften och inget sätt är fel.

Samtidigt som vi byter museum pågår en utställning i vårt förra museum, Stadsmuseet. Utställningarna gör oss alltid stolta och glada och vi ser redan fram emot  broderiutställningen med inspiration av Naturhistoriska riksmuseets permanenta utställning Sveriges natur.

Steglits under arbete.

Text och bild: Lena Möre.

Möt en brodös – Karina Cottin

Eva Rosander är tillbaka med sin intervjuserie ”Möt en brodös”. Här får vi möta några av våra medlemmar som berättar om sin väg till broderiet och hur de ser på sitt eget broderande idag. 

I våra tidigare presentationer av några av föreningens brodöser har det varit medlemmar som varit med länge, nästan från början. Nu träffar vi en av föreningens senaste. Karina blev medlem 2024.

Karina börjar med att kalla sig ”ny brodös” men ju mer vi talas vid desto längre tillbaka går trådarna i det textila intresset. Riktigt långt tillbaka ligger minnet av fiskarhustrun farmors händer, som knöt fisknät till familjens försörjning. Karina var bara i femårsåldern när hon fick vara med och lära sig knyta jämna fina fyrkanter. Farmors känsla för garnet och symmetrin fascinerande redan då. 

Någonstans halvvägs i livet broderade Karina en bordstablett, på fri hand efter en förlaga i ett franskt inredningsmagasin. Om inte det tyder på ett envetet broderiintresse vet man inte vad som gör. Bordtabletten är oanvänd idag och följdes inte upp av fler ”- Vad gör man av en sådan?”

Tiden som gymnasielärare i samhällskunskap började gå mot pensionering när det textila intresset, sökande och trevande, tog fart igen. Först en kurs i bottensöm 2019, sedan Konstsömnad I på Handarbetets vänner, Textil design, också på HV, och så Konstsömnad II. Just nu samsas föreningens uppgifter med en stickkurs, även den på HV. Förstås. Har man en gång börjat gå kurser där är det lätt att fortsätta. Men även en broderikurs på Västerbergs folkhögskola har Karina hunnit med.

Första kontakten med Skapande Broderi Stockholm var när Karina såg föreningens utställning Postal Art på Postmuseum 2018. Efter att tittat på utställningen i flera timmar var hon frälst och det fanns inte längre någon återvändo. Nu är Karina medlem sedan 2024. 

  • Jag trodde att jag är mer vildsint än vad jag är, visar det sig. Jag gillar ordning och reda och skulle nog egentligen säga att jag är en rätt stram och noggrann brodös. Det trodde jag inte. Jag gillar att ha ordning i min ateljé, och har ett eget rum för mina intressen. Jag njuter av att ha ett ganska stort urval av tyger och garner, gärna vadmal, kläde och yllegarner, och gärna i många färger!

När vi resonerar lite om olika sömnadssätt får kärleken till kläde sin förklaring. Det rispar inte och är stabilt, och därför väl lämpat för applikation. Två bra egenskaper för att få broderiet snyggt och prydligt.

Men inspirationen, var kommer den ifrån? – ”Från bokcirkelkompisarna, fast de inte är textila. Från utställningar och promenader. För att lösa kreativa problem är promenader oslagbart.”

Föreningen, vad betyder den för dig, är sista frågan.  – ”Kontinuitet, syglädje, inspiration, generöst delande av kunskap, och stoltheten i utställningarna.” 

Det är nog många av oss medlemmar som skulle skriva under på det – ny som gammal.

Karina Cottin

Text och bild: Eva Rosander.


Tidigare inlägg i serien Möt en brodös:
Heli Saarne
Heléne Forsberg
Pia Edgren

Bilder från utställningen Stockholmskan

Nu är utställningen Stockholmskan avslutad. Vi har sett fantastiska tolkningar av temat, kreativa tekniska lösningar och oväntade användning av stygn. Från och med idag kan du se utställningens samtliga broderier på hemsidans bildgalleri.

Se alla broderier HÄR ->

Stygnskolan har uppdaterats med exempel på användning av två stygn.

Har du någonsin sett långa långa knutar användas på detta sätt?

Margdalena Odemarks lösning för att brodera korkskruvslockarna på Ulrica Eleonoras porträtt. Broderiet visat på utställningen Stockholmskan hösten 2024.

Vävda stygn  på nytt sätt (variant avpicot-stygn) HÄR ->

Detalj från Katarina Björns porträttgalleri till föreningens utställning Stockholmskan.